Skončil další rok a s ním i celé desetiletí, které nám přineslo řadu nezapomenutelných anime zážitků. To ovšem také znamená, že začíná nový rok, nové desetiletí a jako první nás čeká zimní sezóna 2020, která skýtá řadu velice slibných kousků. Celkem se bude vysílat 42 televizních sérií, vyjde 15 OVA a v kinech se objeví hned několik velmi očekávaných filmů. Z těch se jedná předně o závěrečný díl filmové trilogie Fate/stay night Heaven’s Feel od studia ufotable, pokračování velmi populárního anime Made in Abyss a film Širobako navazující na nesmírně oblíbené anime z prostředí animačního studia od P.A. Works. Z televizních sérií se podle serveru MAL lidé nejvíce těší na pokračování anime z basketbalového prostředí Haikjú, třetí řadu Railgunu a nové anime Plunderer odehrávající se v postapokalyptickém světě. V Japonsku je dle serveru Anime! Anime! pořadí na prvních dvou pozicích stejné, ale třetím nejočekávanějším anime je Magia Record, spin-off série Mahó šódžo Madoka Magica, který má jako předlohu mobilní hru.
Na co se nejvíce těší členové redakce, si můžete přečíst níže.
YouSay
Eizóken ni wa te o dasu na! |
![]() |
Neuvěřitelně barvitá předloha adaptovaná v animovaný seriál režisérem s nedostižnou imaginací. Stěží nalézt projekt, který by ve mně vyvolával větší vlny nadšení. Předloha kreslíře Ówary Sumitoa je skvostným vyznáním lásky fikčním světům jako takovým a samotné ideji tvoření. V jeho rukou dochází k odzbrojujícímu střetu mnoha aspektů kreativních přístupů, které v sobě nesou tři rozdováděné středoškolačky snažící se usměrnit vlastní gejzíry nezkrotné představivosti a vytvořit s nimi svůj příběh. Vtipné, trefné, povzbudivé, avšak s občasným bodavým připomenutím reality, bez níž by fikce nebyla. Malý zázrak, kterému se stejnou měrou dostalo i požehnané adaptace. Těžko bychom hledali vhodnějšího režiséra než Juasu Masaakiho, jehož nespoutanou kreativitu můžeme pocítit, už když se vydáme do jeho animátorského působení v seriálech Čibi Maruko-čan a Crayon Šin-čan, kterým se věnoval v devadesátých letech. O návrhy postav se tentokrát postaral Asano Naojuki, jeden z Juasových dlouholetých spolupracovníků a skvělý animátor sám o sobě, neodlučitelně spjatý s filmovými dobrodružstvími Doraemona v první polovině desátých let. Všeobecný konstrukt seriálu je v pevných rukou, nicméně opomíjet jednotlivé dílky výsledné skládačky by bylo velikou chybou. Okamžikem, kterého se nemohu dočkat, bude epizoda, o níž se postaral animátor Igaraši Júki. Ten se v jedné epizodě dočká svého režisérského debutu. Vedle obrazového scénáře se nejspíše postaral i o animační režii a rovněž sám animoval dobrých 130 střihů. Dalším střípkem obměkčujícím mé srdce je přítomnost Macumota Noria, jehož vytříbený animační um by měl prostupovat celým seriálem. Hudební doprovod Órua Taičiho už je jenom závěrečným darem. Eizóken by si měl přečíst (respektive podívat se) každý, komu se někdy v životě líbil nějaký, jakýkoliv kus fikce… Eizóken by si měl přečíst každý. |
Odkazy: Anidb, oficiální stránky, odkaz na článek 1, odkaz na článek 2Premiéra: 06.01.2020
Upoutávka zde |
pet |
![]() |
pet pod režisérskou taktovkou Ómoriho Takahiroa je zvláštním projektem. Ómori o adaptaci usiloval roky, až se mu to nakonec díky podpoře Twin Engine podařilo. Nicméně projekt i tak provází nesnáze a odklady, až se kolem něj utváří zvláštní závoj, který nám nedává možnost odhadovat, jak to dopadne, sic jde o adaptaci a z upoutávek jsme mohli něco zvědět. Neméně zvláštní situaci produkce udržuje i na poli animace, neboť návrhy postav z mangy adaptoval animátor Hajama Džuniči, aby je následně pro animaci přetvořil ještě Kudó Masaši. Avšak animační režie se neujal ani jeden ze zmíněných, nýbrž Hinata Masaki, Jamada Masaki a Ómoriho dlouholetý kamarád Jamada Tacuo. Co mě těší, je přítomnost studia Pablo u výpravy, kterou společně vedou Akijama Kentaró a Zama Tomoko. Velkolepou podívanou očekávat nedoporučuji, a ačkoli jsem toho názoru, že předloha úplně neodpovídá Ómoriho nejsilnějším režisérským tendencím, jsem velice zvědav, jak se s dílem, o které tolik usiloval, popere. A mimoto, od doby, co naposledy režíroval něco nového, je to již šest let. |
Haikju!! TO THE TOP |
![]() |
Haikjú!! na televizních obrazovkách počtvrté, ale tentokrát trochu jinak. Důsledkem povinností na jiných projektech došlo k promíchání pozic tvůrčího týmu. Ač celková filozofie k tvorbě seriálu zůstává nezměněna, nepochybně se dočkáme znatelných odlišností, které přinesou noví vedoucí projektu, proto má cenu seriál zmínit, i když jde o pokračování. Stálicemi zůstávají animační producentka Macušita Keiko a návrhář postav Kišida Takahiro. Už i tady však můžeme cítit změnu, Kišida se sice jako v předešlých sériích návrhářem postav, ale jak je vidno ze zveřejněných materiálů, tak se k nim vrátil a pod vedením nové režisérky Sató Masako je upravil. Sató je sice režisérkou nově, ale jinak je nedílnou součástí sportovních seriálů již zmíněné animační producentky. U předchozího Kaze ga cujoku fuite iru sice kvůli povinnostem jinde chyběla (s výjimkou režie druhé úvodní znělky), ale nyní hlásí návrat. Na čistě animačním poli pak došlo k dalším znatelným otřesům, a sice nahrazení předních režisérů animace Jahiro Júko a mého oblíbence Čiby Takahiroa. Zatímco Jahiro je zaneprázdněná pracemi na pokračování Kaguja-sama wa kokurasetai, Čiba se věnuje filmovým projektům. Na jejich místo byl proto povýšen Kobajaši Jú, další z dlouhodobých klíčových členů týmu. U animační režie akční složky zůstává Takahaši Hideki. Nejpalčivější otázkou zůstává, zdali se vrátí jedinci zodpovědní za čistou animační sílu předchozích sérií. Několika schopných se dočkáme zcela jistě, jak již ostatně napověděly upoutávky a stále jde o ten stejný tým, který dokáže i navzdory časové tísni vytvořit působivé dílčí sekvence i udržet celistvost celku jako takového. Fukuda Sačiko se vrátí téměř nepochybně, ale s ostatními to již tak jisté není. Alespoň za několik střihů od Mukódy Takašiho, Suetomiho Šindžiho, Boya Liang a dalších bych byl velice rád. Takeuči Tecuja, Araki Rjó a Kai Jasujuki jsou z časových důvodů méně pravděpodobní, ale uvidíme, co nám seriál přinese. Vždyť nečekaná překvapení a objevování nových zajímavých tvůrčích hlasů dokáže potěšit stejně jako sledování práce těch, kteří již vládnou pevnou rukou. |
Odkazy: Anidb, oficiální stránky, odkaz na článek 1, odkaz na článek 2Premiéra: 11.01.2019
Upoutávka zde |
Dorohedoro |
![]() |
Milovaná předloha kreslířky Hajašidy Kjú, která v sobě na jedné straně mísí extrémní násilí zacházející až do absurdna a na straně druhé postavy lidštější a dobrosrdečnější, než můžeme najít kdekoli jinde. Adaptovat velice osobitou a téměř dvacet let trvající cestu za vzpomínkami a identitou hlavní postavy do podoby animovaného seriálu je úkol nelehký, proto musíme očekávat výsledek plný kompromisů. Na režisérském postu nás může těšit Hajaši Júičiró, jehož přístup k tvorbě je schopen ozvláštnit i projekty, které jinak trpí nepříliš zdařilým časovým managementem. Seko Hiroši platí za schopného scénáristu a Kiši Tomohiro za návrháře postav. Nicméně tím, kdo projektu v mých očích dává neodolatelnou vizuální identitu, je vedoucí výpravy Kimura Šindži. Je to malíř, jehož projektů je poskrovnu a těch televizních ještě méně, nicméně každý z nich stojí za to. Trojice jeho filmů u STUDIO4°C (Tekkon kinkreet, Mutafukaz a Kaidžú no kodomo) patří k nejkrásnějším výpravám, které můžeme najít. Nezbývá, než se těšit na jeho výtvory pro tento seriál. |
Hakumei no cubasa |
![]() |
Zatímco televizní seriál Pocket Monsters zažil s příchodem nové generace další drobnou proměnu, tentokrát rukama režisérky Kodairy Maki a návrháře postav Jasudy Šúheie, co mi po konci SUN&MOON přivodilo skutečnou radost, byl drobný vedlejší projekt o sedmi epizodách svěřený tvůrčí skupině, která nemůže slibovat méně než podívanou, která s divákem zůstane. Zatímco formát hlavního seriálu láká na přirozené propojení celého známého světa rozličných příšerek, tento krátký výtvor nabídne příběh zasazen primárně do regionu z nových her. Jamašita Šingo je jméno, které je vhodné představit jako první, a to nejenom proto, že je režisérem, ale spíše proto, že jeho vliv bude prostupovat všechna zákoutí tohoto projektu. Jamašita patří do první generace animátorů, kteří svou amatérskou tvorbou zveřejňovali na webu. Zde si jich všimli nápaditější režiséři a producenti, kteří je přizvali k profesionálním produkcím. Za vrcholy jeho animátorské éry můžeme považovat účast na 167. epizodě Naruto Šippúden, dechberoucí bitvu s golemem v 2. epizodě Jozakura Quartet ~Hoši no umi~ a 10. epizodu Jozakura Quartet ~Hana no uta~, kde (kromě obrazového scénáře a epizodní režie) animoval přibližně 240 střihů. Avšak Jamašita u animace samotné nezůstal a mimo režii a animační režii se hluboce zajímal i o kompozit a výběr barevných schémat. Vyrostl z něj tak všestranný tvůrce, který je schopný přímo kontrolovat téměř všechny aspekty tvorby, což jsme mohli ocenit v jeho OP/ED sekvencích (například Naruto Šippúden ED20 a OP13) a krátkých upoutávkách (Hokahoka oden no uta). Co je však Jamašitovi ke cti, že se vydal ještě další cestou – mentora, který své vědomosti předává následující generaci schopné je dotáhnout opět někam dál. Tím se konečně dostávám zpět k Hakumei no cubasa, neboť tvůrčí skupinou, kterou Jamašita přímo ovlivnil nejvíce, jsou animátoři spjatí s mladíkem jménem Kawano Tacuró. Ten funguje jako vůdce a jejich drobný tým (nazvaný Jamahicudži) považuje Jamašitu za svého učitele. Tato parta nadaných animátorů našla své zázemí právě u studia Colorido a není pochyb, že je uvidíme na Jamašitově projektu. Návrhy postav nakreslil Ogasawara Šin, další z mladých zářných animátorů, u nějž doufám, že zůstane i u animační režie. O barevné ladění se společně s Jamašitó postarala Hirose Izumi, jejíž cit pro výrazné, ale sladěné barevné vzory patří k nejlepším v průmyslu. Seriál je sice drobný svým rozsahem, nicméně tvůrčí arzenál má ostřejší než většina ostatních. |
Wolfii + Dorry
Shinobu
Heja Camp△ |
![]() |
Jako fanoušek ijašikei, „uklidňujícího“ anime, se na Heja Camp rozhodně těším. Sice to bude pravděpodobně jen série „kraťasů“ a ne plnohodnotné anime, ale i tak jsem zvědavý, co si pro nás malé tábornice nachystají a co se jim při jejich přípravách a cestách (ne)povede. Kromě atmosférické stránky anime se pak těším i na velmi dobře vybrané seijú, jejichž hlasy k jednotlivým postavám skvěle sednou, což je u anime, alespoň pro mě, také nezanedbatelný faktor úspěchu. |
Overflow |
![]() |
Overflow je kulantně prezentováno jako anime podle „mangy pro dospělé“ a „romantická komedie“. (Ač název neoficiálního překladu mangy zní Můj bratr do mě uklouzl ve vaně.) Nechci nikomu brát iluze, ale osobně toto zařazení přijímám s pobaveným úsměvem. Už jen fakt, že vzniknou dvě verze, z nichž standardní se dostane do běžného televizního vysílání a kompletní bude zveřejněna pouze na webových stránkách ComicFesta, poměrně jasně ukazuje na směřování anime. (Mezi předešlá anime uveřejněná na ComicFesta patří například XL Džóši z aktuální podzimní sezóny.) Nedá se tedy očekávat žádná hlubokomyslná zápletka, ale na druhou stranu animace vypadá příjemně a i hlasy seijú hlavních hrdinek zní, řekněme, lákavě, a tak se fanoušci tohoto „žánru“ snad mohou těšit na decentní oddechovou podívanou. |
Infinite Dendrogram |
![]() |
U nás nepříliš známá, ale v Japonsku poměrně populární série light novel Infinite Dendrogram si podle mě anime rozhodně zaslouží. Počítačové hry prakticky nehraji, takže nedokážu posoudit, nakolik je koncept velmi propracovaného virtuálního světa výjimečný, ale faktem zůstává, že děj této knižní série je na tomto faktu postaven. Jako vždy zůstává otázkou, nakolik se budou tvůrci anime touto premisou řídit a jestli adaptace nesklouzne více k soubojovým scénám, kterých je k dispozici také více než dostatek. Pozitivně hodnotím hlavního hrdinu, který hned od začátku není nerealisticky silný a svoje střetnutí tedy vyhrává díky dobrému využití svých omezených schopností. Ještě zmíním knižní ilustrace z novel, které se mi, upřímně řečeno, opravdu nelíbí, a tak jsem byl zvědavý, jaký vzhled postavy dostanou v anime. Musím ale konstatovat, že animátoři příjemně překvapili a zpracování vypadá alespoň podle ukázek velmi povedeně. |
Odkazy: Anidb, oficiální stránky, odkaz na článek 1, odkaz na článek 2Premiéra: 09.01.2020
Upoutávka zde |
Plunderer |
![]() |
Plunderer je pro mě anime s nejzajímavějším souhrnem děje z této sezóny. Lépe řečeno, popis děje zní natolik neurčitě a nejasně, že se buď bude jednat o velmi originální kousek, nebo o něco značně podivného. Ostatně alternativní svět, ve kterém má každý nějaké osobní číslo, které může znamenat naprosto cokoliv, ale pokud poklesne na nulu, jste mrtví, je koncept, který může mít potenciál. Oproti manze u anime adaptace přibyla i ečči značka, což ale v principu nemusí být na škodu a zároveň je tato série na MyAnimeList třetí nejpopulárnější z nadcházející sezóny. Uvidíme tedy, jak se tato očekávání povede naplnit. |
Rikei ga koi ni očita no de šómei šitemita. |
![]() |
Romantická komedie Rikei ga koi ni očita no de šómei šitemita neboli zkráceně RikeKoi působí, a i podle popisu nejspíše bude, jedna ze ztřeštěných romantických komedií. V tomto případě se budou dva zamilovaní vědci snažit zdůvodnit lásku a dokázat ji na základě vědeckých pozorování a teorií. Vzhledem k tomu, že se předlohová manga (začala vycházet v roce 2016) už dočkala čtyřdílné hrané televizní série v září 2018, hraného filmu, který byl do kin uveden v únoru 2019, a v tisku je přes 600 tisíc výtisků, má i anime pravděpodobně šanci stát se populárním kouskem. |
Kjokó suiri |
![]() |
A na závěr tu mám jednu duchařskou záležitost Kjokó suiri. Premisami tohoto anime by měly být jókaiové (japonská strašidla), záhadná dívka a mladík, kteří řeší nadpřirozené záhady, romantický vztah této dvojice a špetka komedie. Manga, která je na motivy novely z roku 2011 a vycházela v letech 2015 až 2017, byla v roce 2018 nominována v kategorii o nejlepší šónen mangu vydavatelství Kodansha a prodalo se jí už přes 2 miliony výtisků. Stejně jako v případě předešlého RikeKoi je tedy dobrá šance, že i anime si získá značný počet fanoušků. |