Co nového v jarní sezóně 2023?

V jeden den je možné zažít déšť, sluníčko, vichřici i sněhovou vánici. To znamená jediné – je tu jaro, konkrétněji duben, a s ním se na obrazovky japonských televizí (a díky streamovacím platformám nejen na ně) dostává další sezóna. A i když Konatu nikdo nečte, připravili jsme si pro vás výběr toho, na co se těšíme my.

Nejdříve se ale podívejme na očekávání těch opravdových otaku, Japonců. Opět si pomůžeme na serveru animateTimes, který těšení rozděluje mezi ženy a muže. U mužské populace se na pátém místě usadilo pokračování dobrodružného postapo anime Dr. STONE s podtitulem New World. Na čtvrtém místě následuje také pokračování, tentokrát mecha Kidó senši Gundam: Suisei no madžo Season 2. Třetí příčku obsadila anime adaptace mangy o tvrdém pozadí showbyznysu Oši no ko. Druhé místo patří pokračování komediálního isekai anime v hlavní roli s Megumin – Kono subarašii sekai ni bakuen wo! – a na první místo se neprodalo nic menšího než pokračování populární série Kimecu no jaiba, příběhová část Katanakadži no sato-hen. U dámské části hlasujících jsou očekávání trochu jiná, byť ne úplně. Páté místo ukořistilo pokračování Ósama Ranking: Júki no takarabako. Čtvrtou pozici obsadilo již zmíněné anime Dr. STONE: New World. Třetí příčka patří romantické komedii od studia MADHOUSE jménem Jamada-kun to Lv999 no koi wo suru. Stříbrnou medaili získalo již zmíněné Oši no ko a na zlatém stupínku se stejně jako u mužů umístilo pokračování Kimecu no jaiba.

A teď už slíbené tipy od naší redakce.

mJezdec

Megami no Cafe TerraceStudio: Tezuka Productions

visual
Občas chce člověk vypustit a podívat se na klasiku, co není úplně přitažená za vlasy. A Café Terrace zní jako místo, kde by se to mohlo stát. Hajato dostane na krk dědictví v podobě nemovitosti, ale jako bonus dostane i pět zaměstnankyň, kterým současné pracovní smlouvy vyhovují. Aby řeč nestála, tak se rozhodne v obchodním záměru své babičky pokračovat. Budu se tak těšit na neupřímnou panikářku, mazanou lišku, konzumentku časáků pro puberťačky, jednomyšlenkovou sportovkyni a manželku v zácviku.
My Home HeroStudio: Tezuka Productions

visual
My Home Hero má děj jak z pořádnýho thrilleru, který je černější než kafe bez mlíka. Běžný táta od rodiny je zahnaný do kouta. Není na to připravený, ale jak jinak ochránit svoji rodinu před syndikátem? Musí zdivočet a jít i přes mrtvoly.
Ósama Ranking: Júki no takarabakoStudio: Wit Studio

visual
Ósama Ranking patří ke skrytým pokladům. Animovaná série, co vypadá na první pohled jako klasická pohádka pro děti, ale pak si k tomu pustíte i audio. Zřejmě se můžeme těšit na pokračování příběhu prince Bodždžiho, který snad nemohl dostat horší startovní pozici. Chce se stát králem ve světě, ve kterém je hlavním kritériem nadlidská síla a heroismus, co sálá na míle daleko. Bodždži je ale hluchý, němý, slabý a neschopný vládnout pořádným mečem, zkrátka jasný cíl posměchu. Jediná jistota v jeho životě je Kage, který jeho snu věří. Doufám, že se opět o kousek víc vysvětlí postavy, které boří představu o hranici dobra a zla. Stává se z ní jen iluze, kterou si každý buduje po svém. Čekám, jak jedno obyčejné rozhodnutí může převrátit všechno naruby. A jak křivda dokáže v postavách vyrůst do děsivých rozměrů. Zkrátka pohádkový příběh, u kterého člověk neusne.

Wolfii

Skip to LoaferStudio: P.A. Works

visual
Na dobré manze z roku 2018 založená klasická středoškolská romance s očividně pěknou animací a kvalitními seijú. K doporučení zvlášť pokud se vám líbí anime o vidlácké středoškolačce z venkova chytající se života v Tokiu.
Otonari ni gingaStudio: Asahi Production

visual
Na kvalitní manze z roku 2020 založená klasická dospělá romance s očividně slušnou animací a dobrými seijú. K doporučení zvlášť pokud se vám líbí anime o otci dvou dětí, který kreslí mangu a najal novou záhadnou asistentku.
Džidžó o širanai tenkósei ga guigui kuru.Studio: Studio Signpost

visual
Na příjemné manze z roku 2018 založená klasická základoškolská romance s očividně poctivou animací a výbornými seijú. K doporučení zvlášť pokud se vám líbí anime o naivním, leč odvážném zastánci dívky, utlačované jejím okolím.
Kimi wa hókago InsomniaStudio: Liden Films

visual
Na výborné manze z roku 2019 založená klasická středoškolská romance s očividně propracovanou animací a poctivými seijú. K doporučení zvlášť pokud se vám líbí anime o středoškolácích stižených nespavostí a jejich velmi uvěřitelném vyrůstání a vzájemné opoře.

Ximara

Tengoku daimakjóStudio: Production I.G

visual
Byť mám v této sezóně mnoho pokračování (Dr. Stone, Tonikaku kawaii, MahoYome, Birdie Wing) i nových adaptací, které bych chtěla vidět (Oši no ko, My Home Hero), nedostává se mi příliš času. A proto jsem si vybrala jedno anime, které mě zaujalo nejdříve plakátem a poté i trailerem. Příběh v něm odhalený slibuje slušné napětí a zajímavý postapo svět (a nemůžu se ubránit Neverland vibes).

Garax

Dr. Stone: New WorldStudio: TMS Entertainment

visual
Tohle je alespoň pro mě tutovka. Těším se, kam se zase posunou, co za vymoženosti moderní doby přivedou zpátky na svět a jaká další tajemství objeví. Zdá se, že by se postavy konečně mohly vydat na průzkum za moře, takže budu s napětím čekat, jestli potkají nějakou jinou skupinu na podobné či vyšší technologické úrovni nebo dokonce celou civilizaci. Tvůrčí tým se zdá být nezměněn, takže ani v tomto ohledu nevidím důvod k obavám a hodlám si novou sezónu užít.
Kono subarašii sekai ni bakuen o!Studio: Drive

visual
Konečně návrat, i když jenom jako spin-off, jedné legendy špatného vkusu a já se nemůžu dočkat! Tentokrát se příběh zaměří na školní léta nejlepší postavy série a jedno je jisté, bude to výbušné. Opět došlo ke změně animačního studia, tak jsem zvědav, jak se to na sérii podepíše, ovšem podle traileru asi není důvod k obavám. Přiznám se, že nevím, co by se muselo stát, abych byl zklamaný, takže to bude dobrý, tečka.
Otonari ni gingaStudio: Asahi Production

visual
A nesmí chybět ani romantická komedie. Zaujala mě především zápletka, která mi trochu připomněla série jako Usagi Drop, a animace také neurazí. Předlohu neznám, takže vlastně přesně nevím, co čekám, a nechám se překvapit, jestli se mi to trefí do vkusu.
Kimi wa hókago InsomniaStudio: Liden Films

visual
Zase jednou anime, u kterého neznám předlohu a slyším o něm poprvé. Rozdíl je v tom, že mě tentokrát nezaujal obrázek, ale popis a následně trailer. Nevybavuju si, že bych viděl jiné dílo zabývající se insomnií, takže pro mě jde o neotřelé téma. Navíc se vždy rád podívám na nějakou tu romanťárnu, nevidím tedy důvod, proč tomu nedat šanci. Doufám, že příběh bude spíše odlehčený, ale v tomto ohledu se nechám překvapit. Liden Films mívají při výběru šťastnou ruku a nejedno anime z jejich produkce mě příjemně překvapilo, takže si držím palce.

Shinobu

Boku no kokoro no jabai jacuStudio: Shin-Ei Animation

visual
Nadcházející sezóna je z mého pohledu plná potenciálně zajímavých kousků, z nichž jsem si tentokrát vybral tři následující. První z nich, u kterého očekávám zábavnou a oddechovou podívanou, je školní romantická komedie Boku no kokoro no jabai jacu. I když se zde asi nevyhneme některým klišé, mohlo by se podle ukázek jednat o osvěžující anime s decentní animací.
Mahó cukai no jome Season 2Studio: Studio Kafka

visual
Druhou sérií v mém výběru je pokračování mysteriózního Mahó cukai no jome. I když mi zpracování některých věcí v první řadě úplně neseděla, stejně se na nové díly hodně těším. Zvláště pak na ztvárnění anglosaského folklóru, který z ne zcela jasných příčin patří k mému oblíbenému.
Tonikaku kawaii Season 2Studio: Seven Arcs

visual
Do třetice tu mám opět romantickou komedii a tentokrát je to pokračování novomanželského Tonikaku kawaii. Možná jsem trochu dětinský, ale mně se prostě první řada tohoto anime strašně moc líbila a krásně jsem se při ní odreagoval. Doufejme, že tvůrci nastavenou laťku udrží nebo i zvednou.

YouSay

Tengoku daimakjóStudio: Production I.G

visual
Ač tomu animační průmysl sám o sobě příliš nenapomáhá, existují projekty, u nichž dojde k zázračnému sloučení fantastického materiálu, tvůrčí brilance i vhodných okolních podmínek, které dají vzniknout skutečně výjimečnému dílu, což bude i případ Tengoku daimakjó. Díla autora předlohy, kreslíře Išigura Masakazua, se zpravidla pohybují v komediální rovině, avšak nikdy nepozbývají vnitřní narativní sofistikovanost. V případě této mangy ovšem Išiguro klade více důrazu na dějovou linku a zachází tak doposud nejdále v přirozeném provázání napínavého příběhu, nenucené každodennosti a komediální odlehčenosti, které se snoubí ve vyprávění, jež skutečně působí jako smysluplný celek.
Mori Hirotaka se ujal režie díla, u kterého bude oříšek především přenesení příjemného tempa kombinujícho až s chirugickou přesností záhady světa i postav, jejich odhalování, všednost, legraci, vypjaté situace a akci nadpřirozeného i toho velice uzemněného druhu. Mori sice začínal v Tóei Animation, nicméně jeho tvůrčí dospění a rozkvět přišel až s Haikjú!!, kde režíroval několik epizod. Znamenitými ukázkami jeho práce jsou však jím zpracovaná epizoda Boku dake ga inai mači a především sedmá epizoda 22/7, v níž dal světu bez skrupulí vědět, aby počítal s dalším dravým hlasem. V této epizodě Mori nerušivě splétá hektickou pracovní náplň nadšené začínající idolky s tichými intropektivními okamžiky plných pochybností o sobě samé a teskným retrospektivním ohledem do dní minulých, které tvoří základ toho, čím je dnes. Všechny linky kulminující v dramatické finále výbuchu nahromaděných emocí nádherně podpořených nejsilnější animační silou, na kterou se mohl Mori v daném okamžiku spolehnout – Enokidoem, Sakazumem a Hiroem.
A to je další šťastný aspekt, bez nějž by se vedle Moriho režisérského umu adaptace neobešla – totiž pestrý tvůrčí arzenál schopný podpořit jak ty silné dramatické (ať už emoční nebo akční) okamžiky, tak ta tišší místa žádající si jemnějších nuancí. V tomto ohledu nemusíme mít strach, neboť se zde sešla řádka nadaných animátorů v koncentraci, která se tak často nevidí. Pevný základ týmu tvoří jádro obklopující producentku Macušimu Keiko. Ten doplní spousta dalších příchozích mezi něž patří například Takeuči Tecuja, který bude dohlížet na akční stránku věci a to od základu, neboť se postaral i o nejeden obrazový scénář. Takeuči začínal na konci devadesátých let, pozornost na sebe však strhnul začátkem následujícího desetiletí, v jehož průběhu si vypracoval osobitý výrazový slovník, který činí v základu realistický přístup k animaci záměrně nadneseným natolik, aby se neztratilo nic z hravosti, kterou animace jako médium nabízí – logického vrcholu v tomto směru dosáhl v druhé sérii oregairu a Hinamacuri, v níchž se zdánlivě realistický pohyb sám o sobě stává vtipem. Nicméně přítomen nebude pouze Takeuči, ale do jisté míry i jeho žák číslo jedna a následovník vyznávající podobnou animační filozofii Araki Rjó. Chybět nebude ani Sató Tošijuki, nad jehož výtvory opět bude zůstávat rozum stát. A další a další, jejichž jména bude lepší nechat jako překvapení do samotného seriálu.
Nejsou to však pouze animátoři, kde bylo projektu požehnáno. Vedoucím výpravy se stal Kaneko Júdži, jehož studio Aošašin i on sám platí za jednoho z nejnadanějších kreslířů pozadí, které dnes v průmyslu najdeme. Waki Kentaró se na seriálu podílí jako vedoucí kompozitu. Waki patří, například vedle Teraoa Júičiho, k těm nejvýraznějším hlasům ve svém oboru. Vždy se snaží prolamovat nové bariéry a dostat se na samou hranici toho, čeho lze s kompozitem v anime produkci dosáhnout. Pravda, někdy může být výsledek spíše rozpačitý, avšak i to je nedílnou součástí jakékoliv tvůrčí cesty, kde je každé klopýtnutí neméně fascinujcí jako úspěch. Mezi jeho na oči nejpříjemnější snahy najdeme například ve filmovém přepracování G no Reconguista nebo Kidó senši Gundam Thunderbolt. Tengoku vypadá, že bude v jeho kariéře další výhrou.
Zlatou tečkou bude hudební doprovod Ušia Kensukeho, který nepolevuje ve své snaze vybírat si zajímavé projekty; v tomto přesně padnoucí k jeho skladatelským tendencím. Co dodat snad než ještě závěrečné uklidnění o osud seriálu, neb animovat se začalo nezvykle brzy a z produkčního hlediska jde o jízdu bez větších zádrhelů, které by mohly vést k pádu do propasti. Nezbývá než se těšít.
THE IDOLM@STER Cinderella Girls U149Studio: CygamesPictures

visual
Série Idolmaster sice vždy stála na myšlence „nabídneme (hráčům) tolik různých idolek, aby si každý mohl vybrat“, ale žádný z titulů tomu nedostál tolik jako Cinderella Girls, kde snad opravdu nemůže existovat člověk, který by si nenašel alespoň tu jednu svou favoritku. A ač jich není nedostatek, tak v hlavní linii byly přeci jenom loli idolky spíše upozaděny, až na drobné výjimky. Může nás proto těšit, že se U149 jako adaptace přičiní o několik milých chvilek – v první řadě tedy postavením charakterů vzrůstu nižšího než 149 cm do popředí s Tačibanó Arisu v čele. Předloha jde v tomto směru ještě o kus dále, neboť staví do hlavní role postupně všechny idolky, a každé tak věnuje zasloužený prostor. Někdy na úkor souvislé narativní linky v pozadí, nicméně v tomto případě, kde hrají právě rozličné postavy a jejich osobní kouzlo prim, to rozhodně není na škodu. Animovaná adaptace bude zřejmě rozšiřovat a upravovat události předlohy tak, aby byla znatelněji nastolena kontinualita vyprávění a provázanost jednotlivých postav a jejich osudů; příjemný krok pro požadavky odlišného média.
Druhý bod, který ještě navyšuje význam U149, je spíše hořkosladkého rázu. A sice s adaptacemi Million Live! a Shiny Colors na obzoru bude U149 na nějakou (možná bolestně dlouhou) dobu posledním ručně animovaným im@sem. Million Live! a Shiny Colors budou v základě CG anime; ač Million Live! vypadá z upoutávek i hudebních klipů vytvořených stejným týmem nápaditě, stále to při pohledu zpět na adaptace aimasu, deremasu a M-masu vyvolavá smutek po dobách minulých (Xenoglossia tentokrát ponechejme stranou). Animovaný im@s se s Nišigoriho pojetím stal v roce 2011 synonymem s láskyplně propracovanými tanečními sekvencemi i pečlivě vyobrazeným děním mimo ně (až monumentální produkční bolesti adaptace deremasu jsou jiný vpravdě trpký příběh). Rozloučit se s ním bude těžké, ale U149 toto odcházení usnadní.
Prostým důvodem je fakt, že se U149 dostalo požehnání v podobě tvůrčí sestavy, kterou by mohla závidět většina televizní produkce. V čelé této armády stojí Okamoto Manabu, který byl vedle Akame ga Kill! v počátcích své kariéry nedílnou součástí právě animované adaptace Cinderella Girls, na které se podílel jako epizodní režisér. Okamoto umí pracovat s akcí, dramatem i komedií a předně je dovede umně skloubit v zábavný úplně působící celek, což dokázal především v Mušoku tensei, které režíroval. A právě to je pojítkem k jedné třětině animátorské sestavy, kterou budeme v seriálu vídat – Okamotovi známí z Mušoku tensei. Třetinu druhou pak budou tvořit lidé již spjatí s im@s adaptacemi, mimo jiné nemalé množství těch, kteří kdysi na deremasu začínali jako animátoři mezisnímků se zde představí v rolich animátorů klíčových snímů i animačních režisérů (Asami Hikaru a další); nepůjde však jenom o růst někdejších nováčků, ale i o návraty (byť pouze drobné) velkých es. Poslední třetina bude sestávat z mladých tvůrců tradičně oscilujících kolem projektů, které je kdysi inspirovali k práci v anime průmyslu. V tomto kontextu uvidíme několik skupin z třetí i čtvrté série Jama no susume.
Jedním pojítkem s jamasusu bude například Irei Eri, mladý animátor z Jižní Koreji, který si v posledních letech opatrně pohrává i s režií. Ve čtvré sérii Jama no susume (Next Summit) režíroval druhou polovinu deváté epizody a následně i úvodní titulkovou sekvenci. Poté letos režíroval druhou epizodu Onii-čan wa oshimai!. Ve všech případech jde o skvělé okamžiky jeho kariéry, které konečně naplno ukázaly, čeho je schopen. Jeho režisérský televizní debut, tedy 11. epizoda Love Live Nidžigasaki gakuen School Idol dókókai, byl sice ambiciózní nad poměry samotného seriálu znatelné především v ohledu ke scénovému rozvržení, nicméně produkční realita neuožnila věnovat Ireiově dílu potřebnou péči, když muselo být vynaloženo veškeré usilí, aby se v druhé půli epizody vůbec stihly odvysílat. I tuto epizodu rozhodně stojí za to vidět, neb jde o další fascinující studii toho, co dokáže nadaný tvůrce dokázat průmyslu i situaci navzdory.
Mezi epizodními režiséry se ukáže i Takahaši Masanori, Kataoka Fumiaki, Okamotův kumpán již z dob Akame ga Kill! Takašima Hirojuki a další, přičemž některé z nich bude lepší nechat jako velice milá překvapení. Okolnosti vně i uvnitř daly v tomto případě vzniknout sympatickému projektu, který bude radost sledovat. Časové prostředky sice nebyly natolik bohaté jako v případě Tengoku daimakjó, avšak nejsou natolik tíživé, abychom si museli dělat příliš obav (ačkoli v anime produkci se může něco semlít kdykoli), a i kdyby tak tvůrčí tým je dostatečně robustní, aby dokázal nějaká rozkolísání ustát.
Oši no koStudio: Dóga kóbó

visual
Zatímco THE IDOLM@STER Cinderella Girls U149 vyobrazuje svět idolek ve své nevinnosti jako upřímnou honbu za sny, kde musí děvčátka objevit sebe sama a naučit se, jak se vhodně postavit k příznivcům a neztratit přitom své osobní kouzlo, tak Oši no ko jde na to z opačné strany – divá se na zábavní průmysl jako na svět plný falše, intrik, nejistoty, nevypočitatelnosti, nepřátelství a v mnoha případech i beznaděje. A přesto! A přesto v něm objevuje tu nepopsatelnou touhu uspět, dostat se na vrchol, získat uznání a někde tam vzadu na pokraji vyhasnutí i upřímnou snahu něco stvořit, sdělit světu svá slova. To vše zaobaleno v nápaditém a osobitém příběhu, který vedle nezvykle autentického vyobrazení zábavního průmyslu v jeho mnoha podobách, nabízí vedle spletitého děje notné dávky dramatu, komedie i napětí v mixu, který nikdy nezlehčuje emoce svých postav, ale vždy zůstává dokonale zábavným.
Co se tvůrčího týmu týče, pak producent Kobajaši Rjó vsadil na ty, kteří se již osvědčili a dal dohromady téměř totožný tým, s kterým před dvěma lety vytvořil SELECTION PROJECT – opět projekt, který se lehce podvratným způsobem věnoval idolkám v zábavním průmyslu. Oši no ko sice tematicky tne hlouběji, nicméně v případě návratu tohoto týmu nemůže být výtek. Režisér Hiramaki Daisuke našel v polovině minulé dekády domov ve studiu Dóka kóbó, kde ještě stihnul zažít staré pořádky, než došlo k částečné tvůrčí obměně. Z tohoto období doporučuji například jeho epizody NEW GAME!! (OVA k první sérii a 11. epizoda druhé série). Návrhy postav a animační režie se opět ujala Hirajama Kanna, která má ve zvyku mít pod kontrolou vše, kam až její ruka dosáhne. Z až nadliské rychlosti, s kterou provádí pečlivé korekce každého střihu, těží každý projekt, kde se Hirajama vyskytne a pro její vlastní to platí dvojnásob. Nosnou kostrou jejích kreseb jsou sice výrazné ostré linky, avšak výsledný obraz nikdy nepozbývá jemnost.
V první animátorské linii se mimo jiné setkáme s Osamem Takešim, Sawadou Kendžim, Takedou Šunem, Mizunoem Kimiakim a Murogou Ajakou. Ti všichni pokračují ze SELECTION PROJECT. Mezi novými příchozími uvidíme například Hajakawu Asami a Jokojamu Honoku. Všichni výše zmínení jsou animátoři primárně orientovaní na charakterové herectví a budou tedy hlavní silou formující pohybový slovník seriálu, který z toho bude vedle hudebních/tanečních představení těžit také v dramatickcýh okamžicích i usedlejších všedních chvílích. U Oši no ko je však potřeba jisté obezřetnosti a sice kombinace ambiciózního projektu a reality animační produkce už podlomila nohy nejednomu týmu. V tomto případě se nedá říci, že by časové prostředky nabízely takový polštář, aby se dala ustát i větší klopýtnutí. Mimoto seriál začíná devadesáti minutovou epizodou, což je množství práce umísťující na již tak křehký tvůrčí proces další citelný tlak. Produkce nebude hladká natolik, jak by si seriál zasloužil, nicméně tento tým již spolu prošel se ctí podobnou zkušeností a tentokrát by se jim to mohlo povést znovu. Ať nekončíme v nepříjemné nejistotě, pak se doporučuji těšit na úvodní a závěrečnou titulkovou sekvenci, které režírovali skvělí animátoři Jamamoto Júsuke a Nakajama Naoja. OP i ED budou stát za to.
zdroj:   animateTimes