Co zajímavého nás čeká v zimní sezóně 2022?

Rok se s rokem sešel a jednička se změnila na dvojku. Kromě jiného to znamená také obměnu programu vysílání v japonských televizích, tudíž novou anime sezónu. Ta přináší 33 nových 20minutových anime sérií, mnoho pokračování a samozřejmě také spoustu novinek.

Na co se nejvíce těší japonští otaku, se podíváme podle hlasování na serveru animateTimes. Anketa je již tradičně rozdělená na mužskou a ženskou populaci. U mužů všechny příčky obsadila pokračování. Na čtvrtém místě se usadila nová série Arifureta šokugjó de sekai saikjó, na třetím druhá část Šingeki no kjodžin: The Final Season, na druhém už třetí várka škádlení v Karakai džózu no Takagi-san a první místo obsadilo již běžící Kimecu no jaiba: Júkaku hen. V hlasování žen čtvrté místo získalo anime Sasaki to Mijano, třetí příčku ukořistilo pokračování Vanitas no Karte, druhou pokračování Šingeki no kjodžin a první místo je shodné s mužskou populací, Kimecu no jaiba: Júkaku hen.

Níže si můžete pročíst, na které kousky se těší členové naší redakce. Všem čtenářům přejeme šťastný nový rok a ať máte letos mnoho splněných snů a zkouknutých sérií.

Garax

Hakozume: Kóban džoši no gjakušúStudio: Madhouse

visual
Předlohu sice neznám, ale komedie s policistkou v hlavní roli? Beru všema deseti, na tom přece není co zkazit! Rozhodně dám téhle sérce šanci, jelikož anime z policejních prostředí mám rád, trailer mě neodradil a pro Madhouse mám slabost, takže držím palce.
Slow LoopStudio: Connect

visual
Po loňských rybářkách nás tentokrát čeká Yuru Camp na rybách, přesně moje krevní skupina. Asi jsem nenáročný, ale nevybavím si špatný SoL s bandou holek v hlavních rolích, takže bych se hodně divil, kdyby se mi to nelíbilo. Jen houšť.
Karakai džózu no Takagi-san 3Studio: Shin-Ei Animation

visual
První dvě série tohoto simulátoru mučení chudáka Nišikaty jsem si náramně užil a jsem zvědavý, jestli Takagi přitvrdí a dojde na krev. Každopádně nečekám nic nového pod sluncem, jen další opakování zaběhlé formule, což je dobře, protože na mě to funguje a inovace se stejně přeceňují.
Koroši AiStudio: Platinumvision

visual
Opět neznám předlohu, ale akční šódžo romanťárna zní jako zajímavá kombinace. Prostředí nájemných zabijáků a lovců odměn s noirovou stylizací taky vypadá fajn a ani animace by to podle traileru nemusela kazit. Přehnaná očekávání nemám, ale rád se nechám překvapit.

mJezdec

Hakozume: Kóban džoši no gjakušúStudio: Madhouse

visual
Pořád mě neopouští nadšení z policejních komedií jako je například Kočikame, Taiho šičau zo: You’re Under Arrest nebo Brooklyn Nine-Nine. Tak proč si nepřidat na seznam další šílený policejní tým, že? Tentokrát se zdá, že můžeme čekat souboj nejen s výstředními kriminálníky, ale i se syndromem vyhoření.
Sono Bisque Doll wa koi o suruStudio: Clover Works

visual
Samotářských rabukomedií nemám nikdy dost a vezmu za vděk jakoukoliv. Celý koncept je jednoduchý. To si tak klučina užívá klidný a trochu depresivní vegetění, když ho v tom nejlepším vykolejí nehoda. Nezbývá mu tak nic jiného než se rychle smířit s tím, že se původní životní jistoty už nikdy nevrátí. O co je popis zjednodušený, o to víc jsou okořeněné hořko-sladké dialogy. A v tomto případě si užijeme i nějaké ty cosplay oblečky… paráda.
Akebi-čan no Sailor fukuStudio: Clover Works

visual
Anime poetika o zelených loukách a idealizování středoškolského života. Občas si člověk prostě musí zarelaxovat a naivně si myslet, že to tak krásné může být.
Fantasy bišódžo džuniku odžisan toStudio: OLM

visual
Znáte to. Někdy se člověk zamyslí a řekne si: „Jaký by to bylo, kdybych byl holka?“ nebo „Jaký by to bylo, kdybych žil ve fantasy světě?“. No a pak se to stane. A jelikož znáte jen svého kolegu z práce, tak ho vezmete s sebou. Pak nastane závěrečná otázka – přemýšlet dál, nebo si užít tuhle nadmíru abstraktní situaci?

Kaya

Dolls‘ FrontlineStudio: Asahi Production

visual
„Pistolky“ nebo „Dollky“. Tak jsem slečnám z GFL (Girls‘ Frontline) říkával, když jsem ještě tuto mobage (hru pro mobilní telefon) hrál. Už nějakou dobu ji nehraju, ale na anime, které vzniklo na její námět, se rozhodně rád podívám!
Princess Connect! Re:Dive Season 2Studio: Cygames Pictures

visual
I druhé moje „těšení“ je anime, jehož předlohou je mobage. V tomhle případě se však jedná o pokračování. První sérii Priconne (Princess Connect) jsem viděl již několikrát a pořád se mi velice líbí a mám ji moc rád. Tento fantasy seriál s hromadou sympatických (převážně dívčích, skvěle hlasově obsazených) postav mě přivedl i k samotné hře, kterou aktivně hraji už od její betaverze. Krom toho byla první série napsaná, tak aby si ji užili jak lidé, co hru nehrají, tak zarytí hráči, proto se velice těším, jak asi bude vypadat série druhá.

Shinobu

Leadale no daiči niteStudio: Maho Film

visual
Vlna isekai pomalu začíná polevovat, což ale také znamená, že se v anime adaptacích dostává na stále nekonvenčnější kousky. Je to logické, protože klasika s „truck-kun“ a nadupaný hlavní hrdina tu už byli vážně mockrát. Leadale no daiči nite podle upoutávek a popisu děje vypadá jako mix isekai, slice of life a OP hlavní hrdinky a pocitově mi připomíná letošní 300leté zabíjení slizů. Tím pádem by se mohlo jednat o značně oddechovou záležitost, která neurazí, ale pravděpodobně si na ni za pár měsíců vzpomeneme spíše jen náhodou.
Karakai džózu no Takagi-san 3Studio: Shin-Ei Animation

visual
Pokud jste viděli předešlé dvě série „škádlení“ a pořád máte chuť na další, tak asi není třeba nic dodávat. Na druhou stranu musím přiznat, že jsem docela zvědavý, kam se v této řadě posune vztah našich dvou hlavních hrdinů. Protože i když to tak ze začátku nevypadalo, dostává toto anime čím dál větší romantický nádech, který bych vzhledem k pomalosti označil jako „pikantní“.
Cue!Studio: Yumeta Company, Graphinica

visual
Anime o práci seijú už jsme tu několik měli. Tento kousek vznikl na motivy hry pro mobilní telefony, ve které je hráč manažerem 16 kandidátek na hlasové herečky. Tím pádem nemůžeme očekávat žádnou snahu o realistické vyobrazení tohoto odvětví anime průmyslu, ale spíše variaci na idol série. Což ovšem neznamená, že zde neuslyšíme minimálně 16 různých seijú a někteří z nás si tak nepřijdou na své přinejmenším po zvukové stránce.
Sono bisque doll wa koi o suruStudio: Clover Works

visual
Cosplaye znám jen z Animefestu jako prachobyčejný čumil a příležitostný fotograf, takže tohle anime mě láká jako kousek k rozšíření obzorů. Ne, vážně – podle ukázek by se mohlo jednat o příjemnou romantickou záležitost s povedenou animací a možná se časem přidá i něco dalšího. Na to si ale budeme muset ještě pár týdnů počkat…

Wolfii

Sorairo UtilityStudio: Yostar Pictures

visual
Cute girls doing cute golf. První poloviční epizoda už je venku a nevypadá vůbec špatně. Doufejme, že se nám dostane spíše solidního slice of life a ne moc přehnaného rozplývání se.
Slow LoopStudio: Connect

visual
Další rybářky, snad budou srovnatelně dobré jako výborné Hókago teibó nišši. Animace vypadá v pohybu mírně úsporněji, ale daří se jí to dostatečně skrývat – nemusí to tak být vždy na škodu, podobně jako třeba v kvalitních Comic Girls.
Akebi-čan no Sailor fukuStudio: Clover Works

visual
Z mangy jsem kousek četl a přiznám se, že mi tolik nesedla jak kresbou, tak různými „úchylkami“ některých hlavních postav. I trailer má jistá místa, kde vypadá podezřele… ale šanci tomuto anime dám už jen za ta pozadí.

YouSay

Akebi-čan no Sailor fukuStudio: CloverWorks

visual
Znamenitá předloha, která konečně dovolila Hirovi naplno realizovat své tvůrčí tužby v celé jejich šíři – od pestrého školního světa plného švitořících mladých děvčátek přes pečlivé propojení (ne)všedních zážitků skupiny postav s tematickým podložením představujícím nekonečnou vlídnost až po živelně dravou, avšak stále pečlivě elegantní práci s návazností kreseb simulující klíčové snímky animace. Akebi-čan představuje fascinující milník v soudobých vyjadřovacích prostředcích, které manga jako médium nabízí – ať už v obšírnějším kontextu publikačního prostředí, či právě jako krystalizaci osobních obsesí a kreativity jistého umělce. Pro mangu tak nápaditě a oddaně pracující s pohybovou dynamikou kreseb (a jejich propojením uvnitř i mimo jednotlivé stránky) však při přetvoření v animovanou adaptaci představuje právě ona svěží pohybovost jistou potíž – totiž nevyřčenou nutnost nějakým způsobem dostát příslibu původního díla a to i přes nepřátelství, které pro takové snahy představuje se všemi svými problémy animační průmysl sám o sobě.

Navzdory všudypřítomným neideálním podmínkám nás může těšit, že se Akebi-čan dočkala modrého z nebe v podobě jednoho z mála tvůrčích týmů, který skutečně bude schopen zachytit podstatu předlohy v jejích mnoha podobách, té pohybové nevyjímaje. Projekt v rukou třímá Kuroki Mijuki, poprvé sama jako režisérka, kterou můžeme brát jako malý symbol celého týmu, jež na adaptaci pracuje. Kuroki začínala jako animátorka v závěru nultých let, její čas pro růst však přišel v úvodní polovině let desátých, kdy se stala jednou z poslední domnělé generace „Masunariho dětí“ a tedy nedílnou součástí nadané tvůrčí skupiny mající své místo v nejsilnějších projektech studia A-1 Pictures (v té době, dnes CloverWorks). Postupným průchodem projekty s touto partou Kuroki jako animátorka dospívala, až se její zraky začaly upírat k režii. Její zkušenosti i um nemohou nechat nikoho na pochybách, že je u ní Akebi-čan v dobrých rukou. Pro vhodnou ukázku její práce doporučuji epizody seriálu Occultic;Nine, jež měla v rukou (druhá a jedenáctá).

Druhou slečnou s neméně důležitou úlohou je animátorka Kóno Megumi, která nakreslila návrhy postav, dohlíží na kresby i pohyb jako animační režisérka a sama bude v seriálu animovat mnohé střihy. Kóno začínala v průmyslu o něco málo dříve než Kuroki, nicméně její kroky vedly obdobnou cestou. Po krátkém působení v pozdním Gainaxu (mimo jiné čtvrtý ending k Hanamaru jóčien) zakotvila u mladíků, kteří podnikali finální kroky ke svému plnému ustanovení v průmyslu jako nepřehlédnutelné síly (čimo a spol.). Avšak doba jejího největšího rozpuku přišla s Nišigoriho im@sem, který Kóno představil jako přední animátorku tanečních sekvencí a snad jenom s malým množstvím nadnesení z ní udělal přes noc legendu. Pečlivé vyobrazení jednotlivých pohybů, nehledě na to jak drobných, přesto nepozbývající dojem spontánní živelnosti. Animátorka se tak stala další nedílnou součástí následujících projektů stejného kreativního uskupení a po dlouhou dobu téměř synonymem s tanečními sekvencemi v animovaných adaptacích im@su (její nepřítomnost v i tak naprosto fantastickém VOY@GER videoklipu stále zamrzí…). Brát Kóno jako animátorku jednoho odvětví by nicméně byla chyba – v jejím bohatém repertoáru najdeme jak charakterové herectví, tak horlivou akci, a mimo ty i práci s efekty. Poslední prolomenou bariérou byly návrhy postav, o něž se poprvé postarala ve videoklipu Shelter, dokonalém mikrokosmu jejích tendencí, neboť sama vše i animovala. V Akebi-čan uvidíme její práci v hlavní roli na velikém projektu, a jak již napověděly četné upoutávky a předpremiéra, zcela nepochybně půjde o další krok vpřed již tak výjimečné animátorky. Tentokráte nikoli jakoby mimochodem, náhodou či izolovaně, ale zcela cíleně a úplně od píky vytváří pohybový slovník díla jako celku a upřímně, který titul by z toho mohl těžit více, než právě Akebi-čan, pro kterou je vyobrazení neodolatelné touhy hýbat se jedním ze základních tematických i charakterových motivů?

Přesto je potřeba uvést se zpět v realitu – Akebi-čan se nezačala animovat tak docela brzy, rozhodně by si vzhledem ke svým ambicím zasloužila větší předstih. V neúprosné honbě za chrlením dalších a dalších titulů se v průmyslu z čiré nutnosti tříští i ty nejsemknutější týmy, a proto v Akebi-čan neuvidíme všechny staré známé, které bychom jinak očekávali, neboť část jich pracuje primárně na Kisekoi a další střípky na 24ku. I přes nepříliš příznivé podmínky je však tvůrčí tým natolik zkušený a robustní, že by projekt měl zrychlující produkční tempo ustát byť hrubou silou a nepoddajností jednotlivých animátorů. Již první epizoda (stejně jako úvodní titulková sekvence) v rukou Kuroki a Kóno je malým zázrakem, který dále korunují závěrečné titulky v režii animátorky Nakamury Šóko.

Sabikui BiscoStudio: OZ

visual
Zemí zpustošenou dravým vichrem vedoucím veškerý život k záhubě se protlouká mladý muž s jasným cílem – najít vzácnou houbu schopnou zvrátit účinky zhoubného vichru, jehož účinky přivedly mladíkova učitele na smrtelné lože. Jmenuje se Akaboši Bisco a nemá v povaze se s ničím a s nikým příliš párat. Společníkem se mu stane nadaný lékař Nekojanagi Milo, se kterým zažije při honbě za zázračným lékem nejedno nebezpečné dobrodružství. Kde většina post-apokalyptických světů vyobrazuje své prostředí jako upadající pustinu zbavenou lidské jiskry, Kobukubo do svého díla naopak promítá fascinaci lidskou přizpůsobivostí i nepoddajností a nekonečnou živelností, kterou představuje protagonista Bisco – reprezentace čisté touhy žít, neohlížející se na koncepty prázdných slov, jako jsou „dobro“ a „zlo“. Právě Bisco je tematickým středem nejčistších myšlenek předlohy, jeho existence sama o sobě je oslavou života se všemi jeho neduhy. Kobukubo nás proto zve na dobrodružnou výpravu plnou výrazných charakterů, absurdních konfliktů a neotřelých akčních sekvencí, z nichž přechází zrak.

Otázkou je, kdo by se dokázal ujmout podobného textu a byl jej schopen přetavit v audiovizuální dílo nepozbývající nic z urgence své předlohy. Ve vpravdě šťastném vývoji událostí nezbývá než uznat, že se materiál dostal do rukou jednoho z nejpovolanějších, které si lze představit. Ikarija Acuši. Animátor, jehož primární devízou se relativně brzy v jeho kariéře stala akce. Pro většinu nejsnáze představitelným titulem bude Fate/Zero, kde se vedle návrhů postav (na nichž dělal s kamarádem Sudóem Tomonorim), postaral i o animační režii řádky epizod a především animace spousty akčních sekvencí. Poměrně zásadním zlomem pro něj byla práce na Akame ga Kill!, především na 23. epizodě, kterou režíroval, nakreslil pro ni obrazový scénář, provedl enormní množství animačních korekcí a sám nezanedbatelnou část epizody i animoval – od zběsilé akce přes chladnou brutalitu až po srdcervoucí teskná rozloučení. V Ikarijových rukou došlo k přirozenému spojení režisérského vedení a animátorské realizace. To však bylo pouhou předzvěstí toho, co ještě mělo přijít, tedy práce na ID:INVADED, která konečně naplno do anime světa uvedla skutečnou podstatu spisovatele Maidžóa Ótaróa. Ikarija nejenomže navrhoval postavy a dohlížel na animaci celého seriálu, což je spousta práce samo o sobě, ale rovněž nakreslil obrazové scénáře a sám režíroval dvě epizody, v nichž opět značnou část i animoval. Předně ta devátá byla skutečným dospěním Ikariji jako režiséra – dokonalá kontrola tempa a vyjádření neúprosnosti situace. Zvláštní zmínku zaslouží akční sekvence záměrně pozbývající jakoukoli atraktivitu, která je pro tento typ scén jinak vlastní. V nelítostném střetu protagonisty s nepřítelem není prostor pro jakékoli vizuální nadnesení; sledujeme proto zoufalou rvačku o to přežít, v níž existuje jenom odtažitá brutalita. A jediný důkaz odlišující vítěze od poraženého je fakt, že stále dýchá. Zde Ikarija předvedl své plně zformované sebevědomí pevně třímající v rukou všechna vlákna vedoucí ke smysluplnému vyprávění.

Bisco bude pro Ikariju jako režiséra dalším logickým krokem, neboť bude mít tentokráte pod dohledem projekt jako celek. To v jeho případě ovšem neznamená, že by se snad chtěl stáhnout do pozadí. Vedle režie seriálu, návrhů postav a obrazových scénářů se můžeme opět těšit i na jeho animační korekce a animaci samotnou – pochopitelně však spíše roztříštěnou do díla jako celku než koncentrovanou do několika bodů (nicméně i ty v menší míře budou přítomny). Oporou mu bude tvrdé tvůrčí jádro, které pracovalo na ID:INVADED. To se téměř bez obměn přesunulo k pracím na Sabikui Bisco, což se netýká jenom animačního týmu, ale v podstatě všech přidružených oddělení. Dokonce se stejně jako v případě ID:INVADED začalo animovat relativně brzy (nicméně ne zase tolik, ID bylo v tomto směru přeci jenom poněkud ojedinělý případ). V celkovém obrazu můžeme říci, že pravděpodobně nebylo vhodnějšího souběhu okolností, které by připravily Ikariju na jeho první velký režisérský projekt (látka, podpora tvůrčího týmu, apod.). Nezbývá mu, než aby šanci popadl za pačesy a ukázal nám všem, co dalšího v už tak nadaném tvůrci ještě vězí. A neboť jde o Ikariju… nemám obavy, že by snad příležitost prováhal.

Ximara

Gendžicu šugi júša no ókoku saikenki (2022)Studio: J.C.Staff

visual
Pokračování isekai příběhu o hrdinovi, který se snaží přebudovat království na fungující a prosperující společnost. Využívá k tomu nejen znalosti z našeho světa, ale i vlastní důvtip… a jeho harém se samozřejmě stále rozrůstá.
Vanitas no Karte (2022)Studio: Bones

visual
První série Vanitas no Karte mě z nějakého důvodu uhranula, i když příběh byl chvílemi na hraně toho, co bych dokázala snést. Skvělá animace a podmanivý hudební doprovod mě zkrátka vtáhly do příběhu, který se odehrává v 19. století v alternativní Francii, kde spolu existují lidé a vampýři… a ještě i jiné další bytosti. Mladý vampýr Noé dostal od svého učitele za úkol najít knihu, která by měla být schopná vysvobodit vampýry z jejich prokletí. Záhy se setká s Vanitasem, který knihu vlastní a využívá, a jejich cesty se spojí ve společné dobrodružství, protože ve světě lidí ani vampýrů není nic tak jednoduché, jak se může zdát.
zdroj:   animateTimes