Ovládli by Japonci v hraném Akirovi Manhattan?

Není to zase tak dávno, co jsme zde zveřejnili článek o chystaných hollywoodských adaptacích různých anime či mangy. Kromě projektů v něm jmenovaných tu ale vždy byl ještě jeden. A tím je hraná verze téměř legendárního anime filmu Akira. O Akiru se Hollywood začal zajímat už velice dávno a byl de facto jedním z prvních anime titulů, o který továrna na sny projevila zájem. Filmová práva pak v roce 2002 zakoupila produkční společnost Warner Bros. a téměř okamžitě se začalo na filmu pracovat. Jenže od té doby uběhlo spoustu času a na projektu si vylámala zuby celá řada filmařů. Práce na filmu se opakovaně rušily a zase obnovovaly a z Akiry se stal celkem prokletý projekt, se kterým si v Hollywoodu nikdo nevěděl rady a který se v očích původních fanoušků stal spíše zlověstným kostlivcem ve skříni než očekávaným filmem. Není ani moc divu, protože jeden z původních nástřelů děje, s nímž hollywoodská verze přišla, přemisťoval původní příběh z futuristického Neo-Tokia do jakéhosi „New Manhattanu“, původní japonskou národnost hrdinů měnil na americkou a celkově s příběhem původní Akiry neměl moc společného. V podstatě připomínal zhmotnění těch nejčernějších nočních můr každého správného fanouška a odrážel typické myšlení amerických producentů, jenž sice o Akiru stáli, ale neměli valný zájem financovat film s kompletně japonským obsazením, nebo tak odvážným koncem, jaký původní Akira měla. Film byl nakonec znovu uložen k ledu počátkem minulého roku. A od té doby po něm nebylo opět ani vidu ani slechu.

Diskuzi kolem filmu však nyní znovu oživil scénárista Gary Whitta, když se na serveru Collider rozpovídal o své účasti na projektu. Na rozdíl od většiny ostatních však Whittův rozhovor s Colliderem ukázal film i v trošku lepším a zajímavějším světle. Whitta se totiž ve svém rozhovoru zmínil o tom, jak se při psaní scénáře snažil vyhovět fanouškům a přitom dodržet producenty požadovanou westernizaci příběhu. Přišel s velice zajímavou myšlenkou, že by se film odehrával ve světě, kde Spojené státy postihla tak velká ekonomická krize, že byli nuceni prodat ostrov Manhattan naopak velmi ekonomicky silnému Japonsku, a Manhattan se tak stal pátým ostrovem Japonska a byl i Japonci kolonizován. Film by se tak odehrával ve městě, které by se jmenovalo New Tokyo a které by bylo ukázkovou fúzí japonské a západní kultury. Whitta ale následně zároveň podotkl, že neví, jestli se tato jeho myšlenka dochovala i do pozdějších verzí scénáře, neboť projekt dávno opustil a od té doby prošel scénář několika dalšími přepisy.

Whittovi se rozhodně nedá upřít zajímavý nápad, který by při správném uchopení mohl být velice vítaným návratem filmu k jeho japonským kořenům a alespoň producenty požadovanou westernizaci redukoval na zajímavé okořenění dějového pozadí, které původní anime film zas tak moc nenastínil. Přesto se nelze ubránit pocitu, že pokud film někdy opravdu vznikne, bude mít blíž spíše k níže přiloženému videu.

zdroj:   ANN