Rok se s rokem sešel a ti z vás, kteří nás navštěvují již delší dobu, jistě ví, že největší japonská otaku akce, Comic Market, leží naší redakci blízko u srdce. O tomto prý největším festivalu na světě jsme toho na Konatě napsali opravdu hodně. Kromě loňského popisného článku, co to vlastně Comiket je, u nás vyšlo také několik zápisků z cest našich redaktorů. Pro ty z vás, co tu jsou nově a nechtějí si tyto starší, leč jistě zajímavé články přečíst, pouze rychle pro představu zrekapituluji, jak tento festival vypadá a probíhá.
Jedná se o akci, která se koná pravidelně dvakrát do roka na veletržišti Big Sight v Tokiu. Jeho hlavní náplní je prodej a nákup doujin tvorby, avšak samozřejmě také nechybí cosplay a firemní stánky větších distributorů i animačních studií. Abych napravil informaci, kterou jste se mohli dozvědět na jedné nejmenované přednášce na letošním Animefestu, musím zde dodat, že pojmem doujin se neoznačuje pouze manga o vašich oblíbených hrdinech v netradičních polohách. Doujinem může být vše od muziky přes mangu až po různé další výtvory, jež si autor vyrobil na vlastní náklady, takže z prodeje má téměř čistý zisk. Co se návštěvnosti Comiketu týče, ta je odhadována na půl milionu návštěvníků, kdy každý den je člověk započítán jako nový návštěvník. Během třetího dne, kdy bývá přítomna největší masa lidí, se návštěvnost posledních ročníků blížila k hranici 200 tisíc osob zároveň přítomných na veletržišti. Důvodem, proč nejsou známa přesná čísla, jest skutečnost, že se na Comiketu nevybírá žádné vstupné. Jediné, co živí organizaci tohoto festivalu, je prodej proslulého katalogu a míst pro stánečky doujin skupin a firem.
Svou funkcí je tak Comiket velice odlišný od festivalů a conů, jež probíhají u nás v republice, a připomíná spíše klasickou veletržní akci s neskutečně předimenzovanou návštěvností. I proto japonští otaku s nadsázkou Comiket nazývají bojištěm, kde tečou slzy, pot a občas i něco horšího, když je vám oznámeno, že se z pojízdných záchodků nestihnete vrátit včas do otevření festivalu. Není divu, když poté na místě akce prostojíte hodiny, abyste se nakonec dostali ke svému zamýšlenému cíli. Abych se příliš neopakoval po starších článcích, tak závěr toho dnešního zaměřím na nabídku stánku distributora Aniplex. Tento přehled je dělán pouze pro představu, co takové comiketové firemní stánky prodávají. Samotných firemních stánků je na Comiketu přítomno hrubě přes sto a v jejich blízkosti se povětšinou poprvé představují upoutávky na různá připravovaná anime.
Co mě jako návštěvníka Comiketu u firemních stánků překvapilo, bylo, že zboží se prodává po kupách. Za touto skutečností stojí pravděpodobně úvaha, že by otaku stejně skupovali vše, co stánek nabízí, i kdyby bylo umožněno nakupovat věci zvlášť. Proto také například stánek Aniplexu nabízí sety tématicky zaměřené na jednotlivá anime. Set Madoky Magiky obsahující lístky na oba podzimní filmy, drama CD, sběratelskou kartičku a tašku se prodává u stánku za 5 000 jenů. Stejnou cenu má i Fate/zero set, ve kterém můžete nalézt tričko, CD s komentářem k epizodám 23 a 25, kresby DVD obalů i ozdobné pásky na mobil, a Sword Art Online set, který se skládá ze dvou triček a dvou průhledných složek.
V době, kdy vydávám tento článek, první den akce již skončil, jelikož existuje jistý časový posun mezi Japonskem a námi. Většina návštěvníků se tak pomalu, ale jistě připravuje na den druhý. Jako vždy jsme do místa dění vyslali za peníze utržené z reklam naši bojovou četu, která snad opět přinese nějaké zajímavé reporty a poznatky z místa dění. V galerii níže si můžete prohlédnout fotografie z příprav a již i z prvního dne akce samotné.