Rozhovor s režisérem nového filmu podle mangy Rurouni Kenshin

Hraný film na motivy mangy Rurouni Kenshin už je na světě. Po předpremiéře se 9. 7. uskutečnila beseda, na které režisér Ootomo Keishi film představil a podělil se s přítomnými i o pár zážitků z natáčení. Na této besedě vznikl také rozhovor, který byl pak zveřejněn na oficiálních stránkách filmu. Rozhovor vám níže přinášíme přeložený.

Ryoumaden, který jste rovněž natáčel, byl také historický příběh, ale tentokrát jde o příběh založený na manze. Tušil jste to?

Samozřejmě jsem Kenshina znal. Zpočátku jsem si říkal, proč jsem nabídku na natáčení Kenshina dostal zrovna já, když jde o úplně jiný styl, ale pak mě to začalo zajímat. Kladl jsem si otázku, jak by asi přežívaly charaktery z doby Bakumatsu, které jsme představili ve Ryoumadenu, v nastalém období Meiji. Je mi jasné, že fanoušci mangy budou práci ze žánru, který jsem si nikdy nezkusil, hodnotit velmi přísně. Ale právě proto mi přijde, že to bude stát za to.

Autor mangy, pan Watsuki, prý už dříve věděl, jak bude film vypadat.

Pan Watsuki mě hned zezačátku požádal, abych do filmu nevkládal žádné CG animace. Na těch nesčetných schůzkách, co jsme spolu měli, jsme si navzájem dohazovali různé nápady a krůček po krůčku pracovali na společném díle. Vlastním tempem jsem si četl mangu a postupně se mi v hlavě rodil film. A díky panu Watsukimu, který lépe než kdo jiný rozumí rozdílu mezi mangou a filmem, jsem ho dokázal dokončit. Už od první řádky seděl vedle mě a koukal mi přes rameno. A když jsem skončil, řekl mi „Je to skvělé, nemám co říct. Spokojenost.“ A já si mohl oddychnout.

Pan Satou Takeru ztvárnil Kenshina výtečně, že?

Pan Watsuki souhlasil, že Takeru je jako stvořený pro roli Kenshina. Při práci na jiných projektech jsem plně pochopil, jak moc je Takeru fyzicky i herecky zdatný. Tentokrát jde ale o akci, a to ještě velmi náročnou. Museli jsme být zvláště pečliví v dramatických akčních scénách.

Řekl bych, že dnešní Japonsko potřebuje nějakého hrdinu. Himura Kenshin je krásným příkladem hrdiny vyžadovaného dobou, nemyslíte?

Naše heslo při natáčení znělo „Musíme vytvořit hrdinu, který se vyrovná hrdinům od Marvela!“ Vytvořit takového hrdinu není vůbec snadné, ale stojí to za to. Mám hrozně rád takové ty hrdiny, kteří bojují i přes nedostatek schopností. Kenshin i přes své protichůdné pocity, kdy odmítá odložit svůj meč, ale nechce přitom zabíjet, tvrdě bojuje. Myslím si, že přesně takový by měl být opravdový hrdina.

Stalo se vám při natáčení něco dojemného?

Kdykoliv měl Takeru chvilku volna, trénoval si akční scény. Jenže jednou se zranil. Myslel si, že se na něj budu zlobit, tak říkal „Jsem tak nevytrénovaný, že jsem se zranil. Prosím vás, nechte mě trénovat ještě víc!“ Takeru má Kenshina tak moc rád, že se zapřel, aby svou oblíbenou postavu nemusel zradit. To mě opravdu dojalo. Dokonce říkal, že pokud mu akční scény nepůjdou, tak skončí s herectvím. Takový člověk je požehnáním pro režiséra. Nemohl bych si přát víc.

Je něco, co jste při „přeměně“ mangy na film prostě nemohl vynechat?

Živoucí akci. Nejde jen o obyčejnou akci, ale o drama, napětí. Myslím si, že jsem dal hercům pěkně zabrat.

Věděl byste o něčem, v čem se film liší od předlohy, nebo kde je naopak předloze věrný?

Vytvářel jsem film se záměrem zachovat původní myšlenku. Ukázalo se ale, že není možné věrně se držet všeho v předloze. Potřeboval jsem vytvořit zhruba dvouhodinový film, takže jsem musel zredukovat počet postav, zkusil jsem pozměnit charakter příběhu a vlastně až do poslední chvíle jsem na filmu něco upravoval. Navíc si říkám, že herci a postavy by si měli rozumět navzájem.

A na závěr vzkaz od pana režiséra Ootoma:

Snažil jsem se nikoliv o historický snímek, ale o akci, která nemá v Japonsku obdoby. Těší mě, že jsem mohl přijmout tuhle výzvu a pohrát si i s nejmenšími detaily. Doufám tedy, že se výsledný film bude líbit.