Výběr hudebních doprovodů z roku 2018 – část první

S uplynulým rokem není od věci se ohlédnout, co vše se v něm událo. Alespoň na poli hudebních doprovodů složených k japonským animovaným produkcím toho bylo požehnaně. Ve třech krátkých částech poskytneme výběr devíti zajímavých soundtracků, které jistě stojí za poslech. Vzhledem k nepřebernému množství vydaných CD jsme se rozhodli nastavit jistá pravidla výběru. V rámci určité snahy, aby soundtrack složený jako atmosférický podkres pro vizuální dílo fungoval i jako samostatný poslech, jsme vybírali pouze ty, kterým se dostalo samostatného komerčního vydání. Tím jsme tedy diskvalifikovali CD pouze přibalená například ke krabicovému vydání anime na Blu-ray, kterým se zcela logicky nedostává kompletní produkční péče jako deskám jdoucím do prodeje samostatně.

Dále jsme vynechali kompilace, nové aranže a záznamy vystoupení orchestrů, které využívají již dříve složené kompozice. Za zmínku z této skupiny děl stojí například kompilace Princess Tutu zenkjoku-šú ~Volle Musiksammlung~. Na šesti discích nabízí kompletní hudební doprovod ke stejnojmennému seriálu, který hudebně patří k vrcholům tvorby skladatele Wady Kaorua. Dále jsme se stejně jako předloni dočkali záznamu z koncertu Bišódžo senši Sailor Moon. Toť jenom pro zmínku z této hudební oblasti. Náš výběr jsme ještě v zájmu rozmanitosti omezili na jedno album za každého skladatele. Desky jsou uvedeny podle pořadí, v jakém byly v průběhu uplynulého roku vydávány.


Hóseki no kuni Original Soundtrack
Fudžisawa Jošiaki
Datum vydání: 17. ledna 2018
Katalogový kód: THCA-60209

Leden znamenal dovydávání hudebních doprovodů z minulé sezóny. Patří do ní i Hóseki no kuni, které představuje Fudžisawův prozatím nejrůznorodější, nejkomplexnější i nejpečlivější soundtrack. Podle vlastních slov na hudbě k seriálu pracoval průběžně asi rok a během této doby skladby transformoval a piloval. Vedle svých tradičních jemných, ale ve správný okamžik bodavých smyčců nám zde Fudžisawa nabízí teskné klavírní melodie i zajímavé operace s netradičními perkusemi a dává vzniknout stylisticky košatému avšak tematicky sevřenému albu.
Hlavní i charakterové motivy samy o sobě vybízí k návštěvě světa, jejž podkreslují, ovšem z písně liquescimus, o jejíž vokály se postarala Kurosawa Tomojo, až mrazí v kontextu děje i mimo něj. Třešničkou na dortu je pak závěrečná skladba druhého CD prostě nazvaná Hóseki no kuni, která nenásilně svazuje všechny významné hudební motivy (Hlavní motiv, Fosfofilit, Šinša, Cukidžin) prostupující celý soundtrack do jedné fantastické kompozice pro orchestr.

(CD1) 04. Fosfofilit


Kudžira no kora wa sadžó ni utau Original Soundtrack ~Record~
Cucumi Hiroaki

Datum vydání: 24. ledna 2018
Katalogový kód: LACA-9569~70

Cucumi, ač již má své zkušenosti, se stále řadí k mladým skladatelům v průmyslu. V mých očích patří ve své kategorii k těm nejnadanějším, proto mi je vždy líto, že se zpravidla objevuje u projektů, které ani nemohou mít nějaké výraznější hudební ambice. A tak je radost vidět jej u něčeho, kde může tvořit zajímavější skladby. Kudžisuna představovala právě takový druh projektu – neotřelý fantasy svět s vlastní kulturou. Na žádost režiséra bylo ve skladbách použito co nejméně syntezátorů a digitálního zkreslení, aby vynikl čirý zvuk nástrojů.
Stylisticky se jedná o poměrně úzkou nahrávku, v níž všechny skladby (ať už jde o kompozice založené na různých druzích akustických kytar, klavíru či smyčcích) kousek po kousku dotvářejí jednotný zvukový obraz. Hudebně nejzajímavějším a rovněž nejintenzivnějším zážitkem je pak druhá polovina druhého CD, v níž kulminují cesty, jimiž si postavy a jejich svět museli projít, aby v dáli spatřili světlo nové naděje.

(CD2) 20. Kudžira no sendžin


Šingeki no Bahamut VIRGIN SOUL Original Soundtrack
Ike Jošihiro

Datum vydání: 31. ledna 2018
Katalogový kód: GNCA-1841

Ike Jošihiro má dvě základní skladatelské polohy, do nichž lze zasadit většinu jeho tvorby – pompézní kompozice pro orchestr na jedné straně a ambientní elektroniku spojenou s hojným použitím perkusí na straně druhé. VIRGIN SOUL se pochopitelně řadí do první kategorie, k níž však patří k tomu nejlepšímu, co Ike doposud stvořil. Neboť je seriál pokračováním předchozího GENESIS, pochopitelně tedy zčásti navazuje na již ustanovené hudební motivy, nicméně ty bez větších útrap zasazuje do nových skladeb. Skutečně četný orchestr je na nahrávkách velice znát a dokonale podkresluje velkolepou výpravu svého seriálu.
Zajímavostí může být, že část soundtracku vznikala kontinuálně se seriálem, kdy se umělci scházeli na dvoutýdenní bázi, aby nahráli skladby šité na míru několika scénám pro vybrané epizody. Nám jako posluchačům pak již nezbývá než ocenit vynaložené úsilí. Dlouhé výpravné eposy celého ansámblu a vedle nich drobné radůstky sólové trubky; kdo by tomu neodolal?

(CD2) 09. Favaro the Savior