Výběr hudebních doprovodů z roku 2018 – část první

S uply­nu­lým rokem ne­ní od vě­ci se ohléd­nout, co vše se v něm udá­lo. Ale­spoň na po­li hu­deb­ních do­pro­vo­dů slo­že­ných k ja­pon­ským ani­mo­va­ným pro­duk­cím to­ho by­lo po­žeh­na­ně. Ve třech krát­kých čás­tech po­skyt­ne­me vý­běr de­ví­ti za­jí­ma­vých soun­d­trac­ků, kte­ré jis­tě sto­jí za po­slech. Vzhle­dem k ne­pře­ber­né­mu množ­ství vy­da­ných CD jsme se roz­hod­li na­sta­vit jis­tá pra­vi­dla vý­bě­ru. V rám­ci ur­či­té sna­hy, aby soun­d­track slo­že­ný ja­ko at­mo­sfé­ric­ký pod­kres pro vi­zu­ál­ní dí­lo fun­go­val i ja­ko sa­mo­stat­ný po­slech, jsme vy­bí­ra­li pou­ze ty, kte­rým se do­sta­lo sa­mo­stat­né­ho ko­merč­ní­ho vy­dá­ní. Tím jsme te­dy dis­kva­li­fi­ko­va­li CD pou­ze při­ba­le­ná na­pří­klad ke kra­bi­co­vé­mu vy­dá­ní ani­me na Blu-ray, kte­rým se zce­la lo­gic­ky ne­do­stá­vá kom­plet­ní pro­dukč­ní pé­če ja­ko deskám jdou­cím do pro­de­je sa­mo­stat­ně.

Dá­le jsme vy­ne­cha­li kom­pi­la­ce, no­vé aran­že a zá­zna­my vy­stou­pe­ní or­chestrů, kte­ré vy­u­ží­va­jí již dří­ve slo­že­né kom­po­zi­ce. Za zmín­ku z té­to sku­pi­ny děl sto­jí na­pří­klad kom­pi­la­ce Prin­cess Tu­tu zen­kjo­ku-šú ~Volle Mu­siksa­mmlung~. Na šes­ti dis­cích na­bí­zí kom­plet­ní hu­deb­ní do­pro­vod ke stej­no­jmen­né­mu se­ri­á­lu, kte­rý hu­deb­ně pat­ří k vr­cho­lům tvor­by skla­da­te­le Wa­dy Ka­o­rua. Dá­le jsme se stej­ně ja­ko před­lo­ni do­čka­li zá­zna­mu z kon­cer­tu Bišódžo sen­ši Sai­lor Mo­on. Toť je­nom pro zmín­ku z té­to hu­deb­ní ob­las­ti. Náš vý­běr jsme ješ­tě v zájmu roz­ma­ni­tos­ti ome­zi­li na jed­no al­bum za kaž­dé­ho skla­da­te­le. Des­ky jsou uve­de­ny pod­le po­řa­dí, v ja­kém by­ly v prů­bě­hu uply­nu­lé­ho roku vy­dá­vá­ny.


Hóseki no kuni Ori­gi­nal Soun­d­track
Fudži­sa­wa Jo­ši­a­ki
Da­tum vy­dá­ní: 17. led­na 2018
Ka­ta­lo­go­vý kód: THCA-60209

Le­den zna­me­nal do­vy­dá­vá­ní hu­deb­ních do­pro­vo­dů z mi­nu­lé sezóny. Pat­ří do ní i Hóseki no kuni, kte­ré před­sta­vu­je Fudži­sa­wův pro­za­tím nej­růz­no­ro­děj­ší, nej­kom­plex­něj­ší i nej­peč­li­věj­ší soun­d­track. Pod­le vlast­ních slov na hud­bě k se­ri­á­lu pra­co­val prů­běž­ně asi rok a bě­hem té­to do­by sklad­by trans­for­mo­val a pi­lo­val. Ve­d­le svých tra­dič­ních jem­ných, ale ve správ­ný oka­mžik bo­da­vých smyč­ců nám zde Fudži­sa­wa na­bí­zí tesk­né kla­vír­ní me­lo­die i za­jí­ma­vé ope­ra­ce s ne­tra­dič­ní­mi per­ku­se­mi a dá­vá vznik­nout sty­lis­tic­ky ko­ša­té­mu avšak te­ma­tic­ky se­vře­né­mu al­bu.
Hlav­ní i cha­rak­te­ro­vé mo­ti­vy sa­my o so­bě vy­bí­zí k ná­vštěvě svě­ta, jejž pod­kres­lu­jí, ovšem z pís­ně lique­s­ci­mus, o je­jíž vo­ká­ly se po­sta­ra­la Ku­ro­sa­wa To­mo­jo, až mra­zí v kon­tex­tu dě­je i mi­mo něj. Třeš­nič­kou na dor­tu je pak zá­vě­reč­ná sklad­ba dru­hé­ho CD pros­tě na­zva­ná Hóseki no kuni, kte­rá ne­ná­sil­ně sva­zu­je všech­ny vý­znam­né hu­deb­ní mo­ti­vy (Hlav­ní mo­tiv, Fos­fo­fi­lit, Šin­ša, Cuk­i­džin) pro­stu­pu­jí­cí ce­lý soun­d­track do jed­né fan­tas­tic­ké kom­po­zi­ce pro or­chestr.

(CD1) 04. Fos­fo­fi­lit
Audio přehrávač


Kudži­ra no ko­ra wa sadžó ni utau Ori­gi­nal Soun­d­track ~Re­cord~
Cu­cu­mi Hi­ro­a­ki

Da­tum vy­dá­ní: 24. led­na 2018
Ka­ta­lo­go­vý kód: LA­CA-9569~70

Cu­cu­mi, ač již má své zku­še­nos­ti, se stá­le řa­dí k mla­dým skla­da­te­lům v prů­mys­lu. V mých očích pat­ří ve své ka­te­go­rii k těm nej­na­da­něj­ším, pro­to mi je vždy lí­to, že se zpra­vi­dla ob­je­vu­je u pro­jek­tů, kte­ré ani ne­mo­hou mít ně­ja­ké vý­raz­něj­ší hu­deb­ní am­bi­ce. A tak je ra­dost vi­dět jej u ně­če­ho, kde mů­že tvo­řit za­jí­ma­věj­ší sklad­by. Kudži­su­na před­sta­vo­va­la prá­vě ta­ko­vý druh pro­jek­tu – ne­otře­lý fan­ta­sy svět s vlast­ní kul­tu­rou. Na žá­dost re­ži­sé­ra by­lo ve skladbách po­u­ži­to co nejmé­ně syn­te­zá­to­rů a di­gi­tál­ní­ho zkres­le­ní, aby vy­ni­kl či­rý zvuk ná­stro­jů.
Sty­lis­tic­ky se jed­ná o po­měr­ně úz­kou na­hráv­ku, v níž všech­ny sklad­by (ať už jde o kom­po­zi­ce za­lo­že­né na růz­ných dru­zích akus­tic­kých ky­tar, kla­ví­ru či smyč­cích) kou­sek po kous­ku do­tvá­ře­jí jed­not­ný zvu­ko­vý ob­raz. Hu­deb­ně nej­za­jí­ma­věj­ším a rov­něž nej­in­ten­ziv­něj­ším zá­žit­kem je pak dru­há po­lo­vi­na dru­hé­ho CD, v níž kul­mi­nu­jí ces­ty, ji­miž si po­sta­vy a je­jich svět mu­se­li pro­jít, aby v dá­li spat­ři­li svět­lo no­vé na­dě­je.

(CD2) 20. Kudži­ra no sen­džin
Audio přehrávač


Šin­geki no Ba­ha­mut VI­R­GIN SOUL Ori­gi­nal Soun­d­track
Ike Jo­ši­hi­ro

Da­tum vy­dá­ní: 31. led­na 2018
Ka­ta­lo­go­vý kód: GN­CA-1841

Ike Jo­ši­hi­ro má dvě zá­klad­ní skla­da­tel­ské po­lo­hy, do nichž lze za­sa­dit vět­ši­nu je­ho tvor­by – pompéz­ní kom­po­zi­ce pro or­chestr na jed­né stra­ně a am­bi­ent­ní elek­tro­ni­ku spo­je­nou s hoj­ným po­u­ži­tím per­ku­sí na stra­ně dru­hé. VI­R­GIN SOUL se po­cho­pi­tel­ně řa­dí do prv­ní ka­te­go­rie, k níž však pat­ří k to­mu nej­lep­ší­mu, co Ike do­po­sud stvo­řil. Ne­boť je se­ri­ál po­kra­čo­vá­ním před­cho­zí­ho GE­NE­SIS, po­cho­pi­tel­ně te­dy zčás­ti na­va­zu­je na již usta­no­ve­né hu­deb­ní mo­ti­vy, nicmé­ně ty bez vět­ších útrap za­sa­zu­je do no­vých skla­deb. Sku­teč­ně čet­ný or­chestr je na na­hráv­kách ve­li­ce znát a do­ko­na­le pod­kres­lu­je vel­ko­le­pou vý­pra­vu své­ho se­ri­á­lu.
Za­jí­ma­vos­tí mů­že být, že část soun­d­trac­ku vzni­ka­la kon­ti­nu­ál­ně se se­ri­á­lem, kdy se uměl­ci schá­ze­li na dvou­tý­den­ní bá­zi, aby na­hrá­li sklad­by ši­té na mí­ru ně­ko­li­ka scé­nám pro vy­bra­né epi­zo­dy. Nám ja­ko po­slu­cha­čům pak již ne­zbý­vá než oce­nit vy­na­lo­že­né úsi­lí. Dlou­hé vý­prav­né epo­sy ce­lé­ho an­sám­blu a ve­d­le nich drob­né ra­dů­st­ky sólo­vé trub­ky; kdo by to­mu ne­o­do­lal?

(CD2) 09. Fa­va­ro the Sa­vi­or
Audio přehrávač

Hy-phen-a-tion