10. červenec je mezi fanoušky japonské science fiction brán jako den Ultramana. 10. července 1966 byla totiž odvysílána pilotní epizoda Zrození Ultramana (Urutoraman tandžó). Původně divadelní přestavení předělané do televizní epizody předcházelo plnohodnotnému sci-fi seriálu, který může hrdě stát po boku britského Doctora Who nebo amerického Star Treku. Příběhy pilota, který se mohl proměnit na obřího mimozemského bojovníka z galaxie M78 a bojoval proti kaidžú, si získal srdce dětí v celém Japonsku.
Rok před 60. výročím ohlásila Tsuburaya Production plány oslav. Trvat budou přibližně dva a půl roku a začínají už teď v červenci 2025. Zahrnují výroční sérii, divadelní představení a hromadu dalších projektů včetně her. Kromě oslavení výročí se starými fanoušky, chtějí oslovit nové potenciální fanoušky a představit jim, proč si Ultraman získal srdce celých generací.
V rámci ohlášení vyšlo video With U, které v sobě koncentruje étos celého Ultramana a hodnoty, které franšíza reprezentuje. Hodnoty jako odvaha čelit překážkám, naděje v lepší budoucnost a laskavost života v harmonii s ostatními. V dnešní době, ve které „trenduje“ doomscrolling, je tohle poselství potřebnější než v době vzniku Ultramana. With U znamená s tebou, ale taky s Ultramanem.
Ultraman je science fiction seriál, co se řadí do ranku kjodai hero (obří hrdina). Oproti henšin hrdinům, jako je Kamen Rider nebo Super Sentai, dojde u kjodai ke zvětšení na velikost monster, kterým hrdina čelí.
Ultramana vytvořil Eidži Cuburaja. Původně kameraman se vypracoval na režiséra a později se proslavil na poli filmových triků. V 30. letech natočil například film podle klasické pohádky Kaguja hime (1935), první trikový film v Japonsku. Následovalo (z dnešního pohledu) problematické období, kdy točil propagandistické filmy pro japonskou válečnou mašinérii jako třeba Hawai mare oki kaisen (1942). Po válce se začal plně věnovat science fiction a naplno využil svůj talent v oblasti filmových tricích. Má na kontě zapomenutou hranou adaptaci mangy Osama Tezuky Tecuwan Atom (1959), u níž chybělo málo a mohlo jít o první televizní tokusacu show. Nejslavnější je ale jeho spolupráce s Iširóem Hondou, pro kterého dělal triky pro filmy s Godzillou. Měli spolu však tvůrčí spory. Eidži Cuburaja měl rád děti a byl to on, kdo stál za neblaze proslulým vítězným tanečkem Godzilly. V 60. letech se osamostatnil, založil studio Tsuburaya Production a zbytek je historie.
Na Ultramanovi vyrostly generace Japonců a japonští tvůrci rádi na seriál svého dětství odkazují různými způsoby, například celkovým pojetím mangy a anime Dandadan nebo designy monster obecně. Samozřejmě ne všichni berou Ultramana pozitivně. Hajao Mijazaki považuje celou generaci vyrostlou na Ultramanovi (které říká „Děti Ultramana“) za zdegenerovanou. Na tom je zajímavé, že jeho chráněnec Hideaki Anno je veliký fanoušek Ultramana. Vztah Hideakiho Anna a Ultramana je kapitola sama o sobě. Ve zkratce: natočil pro con Daicon krátký film Znovuzrození Ultramana, jeho asi nejslavnější dílo Neon Genesis Evangelion je silně postaveno na Ultramanovi (včetně křesťanské symboliky) a napsal scénář pro Šin Ultraman, ve kterém si zahrál i mocap Ultramana.
Studio Tsuburaya Production je velice vstřícné i fanouškům mimo Japonsko. Veškeré ultramaní série jsou dostupné s anglickými titulky na oficiálním youtubovém kanálu Tsuburaya Production. Pokud vás Ultraman zaujal, nic nebrání skočit na Youtube a zjistit, co celé generace zaujalo na příběhu bojovníka světla natolik, že se tu drží s námi už 60 let.



