Rozhovor s režisérem Odd Taxi

Odd Taxi je originální anime z koprodukce tvůrčí společnosti P.I.C.S. a animačního studia OLM. Vypráví příběh antropomorfizovaných zvířat plný záhad a lidských dramat. Serveru ANN se podařilo vyzpovídat režiséra Kinošitu Bakua, a dozvědět se tak o vzniku tohoto vynalézavě napsaného anime více. Naše redakce vám přináší překlad rozhovoru.

Mohl byste popsat, co je společnost P.I.C.S. zač a jaká je vaše role v ní?
Je to produkční společnost, která se stará o všechny možné druhy vizuálních prací včetně reklam, hudebních videí, živých nahrávek, doram a filmů. Osobně v ní pracuji jako návrhář postav a animační režisér.

Známý jste především pracemi na reklamách. Co vás přimělo k práci na televizní anime sérii? A jaké to pro vás dosud bylo?
V minulosti už jsem pracoval na 3D animovaném seriálu Space Bug jako autor obrazového scénáře a pomocný režisér. Impulzem k práci na televizní sérii byla moje touha tvořit zábavná díla s dramatickými elementy, které vykreslí vývoj postav. Toho v reklamách a krátkých komediích nedosáhnete.

Když jsem se dostal k tvorbě této anime série, ukázalo se to jako ohromné množství práce. Nyní mám ale radost, že se drama, na kterém všichni tak tvrdě pracovali, dostalo mezi diváky.

Jaké to bylo pracovat na scénáři s Konomotem Kazujou?
Abych to upřesnil, já jsem kreslil návrhy postav. Poté jsem je předal Konomotovi a on pro mě napsal scénář.

Měl jsem neurčité nápady např. třeba na řidiče taxi, ale Konomoto byl tím, kdo přivedl postavy k životu a vytvořil dějové linky. V jeho příběhu se prolínají ironické a zábavné elementy komedie s pohledem na odvrácenou stranou společnosti. Smysl pro kontrast je velice vytříbený a líbí se mi tón celého příběhu. Struktura vyprávění, pečlivé náznaky, vyobrazení charakterů postav… Každý detail je podle mě dokonalý. Vždy, když jsem četl nový scénář, byl jsem dojatý.

Těšil jsem se, že adaptace příběhu do anime ho ještě více vyzdvihne. Zároveň jsem ale cítil tlak, abych nesnížil jeho půvab.

Kdy jste se rozhodl použít místo lidí jako hlavní postavy zvířata?
Už od úplného začátku jsme byli rozhodnutí použít zvířata. Chtěli jsme vyprávět realistický příběh o lidských osudech za pomoci roztomilých zvířecích vizuálů. Když má náročný příběh očím lahodící vzhled, zmírňuje to pochmurnost a pomáhá to rozšířit jeho záběr. Byli jsme přesvědčeni, že v neshodě navozené kontrastem bude příběh lákavější.

Do jaké míry považujete Odd Taxi příběh o odhalování záhad? A nakolik je to příběh o lidském dramatu?
Různé náznaky prostupují celý příběh a tajemství se budou v sérii objevovat až do úplného konce. Dá se tedy říct, že jsou záhadné elementy v sérii velice silným prvkem. Ve chvíli, kdy se tajemství rozplétají, můžeme spatřit skutečnou sílu postav a z ní pramenící drama, takže si myslím, že jsou v seriálu oba prvky zastoupené stejnou měrou.

Odd Taxi se pyšní zajímavým hlasovým obsazením, například Hanaeho Nacukiho v roli 41letého cynického muže nebo sestavu bavičů z talentové agentury Jošimoto Kógjó. Co vás vedlo k tomuto výběru a proč jste se rozhodli nahrávat zvukovou stopu ještě před samotnou prací na animaci?
Odokawa je ten typ postavy, která sice dospěje, ale zachová si dětské srdce. Abych byl upřímný, nechtěl jsem vytvořit typického muže ve středních letech s nevrlým a upjatým postojem. Chtěl jsem vyjádřit jeho vnitřní mladost a čistotu jeho srdce. Hanaeho Odokawa představuje postavu jako muže ve středních letech, z něhož nepřestává sálat jeho klidná a rozvážná povaha.

Má sice i chladnou stránku, ale jeho vtipné poznámky a konverzace ukazují jeho mladost. Není to starší muž, který už se vzdal některých stránek života. Mám pocit, že Hanaeho projev má ve svém hlase energii a sílu. Líbí se mi, jak to Odokawovi sedí.

Komediální konverzace a slovní výměny jsou také velice důležitou součástí anime, proto jsem chtěl zapojit profesionální komiky. A ten stejný důvod jsme měli také pro natáčení zvukové stopy před samotnou animací. Abychom dosáhli reálnosti situací během konverzací, natáčeli jsme nejdříve hlasové záznamy a až potom jsme k nim připravovali vhodný obraz.

Účastnil jste se také natáčení videoklipu pro úvodní znělku, který je částečně animovaný a částečně hraný živými lidmi. Proč jste se rozhodli pro tento styl a jaké z toho plynuly výzvy?
O video se staral jiný režisér ze společnosti P.I.C.S. Když se mi donesl nápad synchronizovat video se scénami z anime spolu se zapojením dalších hravých idejí pro vylepšení zážitku diváků, řekl jsem si, že je to zajímavá myšlenka. Proto jsem se nabídl, že pomůžu s produkcí animovaných částí.

Kdo je vaší největší inspirací v oblasti animace?
Jsem ovlivněn studiem Ghibli a prací Kona Satošiho.

Je něco, na co by se diváci měli v seriálu do budoucna těšit?
V druhé části anime se napětí stupňuje a objevuje se mnoho jedinečných postav. Důležitou roli (a ne zrovna v dobrém) sehrají Dobu a konkurenční Janův gang, šílený Tanaka, který jde po Odokawovi, a streamer Kabasawa, který vyvolává online drama. Doufám, že se zaměříte na velké finále, ve kterém se dějové linky jednotlivých postav protnou v jeden celek. A snad si udržíme vaši přízeň až do konce.

zdroj:   ANN