Rozhovor s režisérem Odd Taxi

Odd Ta­xi je ori­gi­nál­ní ani­me z ko­pro­duk­ce tvůr­čí spo­leč­nos­ti P.I.C.S. a ani­mač­ní­ho stu­dia OLM. Vy­prá­ví pří­běh an­tro­po­mor­fi­zo­va­ných zví­řat pl­ný zá­had a lid­ských dra­mat. Ser­ve­ru ANN se po­da­ři­lo vy­zpo­ví­dat re­ži­sé­ra Ki­no­ši­tu Ba­kua, a do­zvě­dět se tak o vzni­ku to­ho­to vy­na­lé­za­vě na­psa­né­ho ani­me ví­ce. Na­še re­dak­ce vám při­ná­ší pře­klad roz­ho­vo­ru.

Mohl bys­te po­psat, co je spo­leč­nost P.I.C.S. zač a ja­ká je va­še ro­le v ní?
Je to pro­dukč­ní spo­leč­nost, kte­rá se sta­rá o všech­ny mož­né dru­hy vi­zu­ál­ních pra­cí včet­ně re­klam, hu­deb­ních vi­deí, ži­vých na­hrá­vek, do­ram a fil­mů. Osob­ně v ní pra­cu­ji ja­ko ná­vr­hář po­stav a ani­mač­ní re­ži­sér.

Zná­mý jste pře­de­vším pra­ce­mi na re­kla­mách. Co vás při­mě­lo k prá­ci na te­le­viz­ní ani­me sé­rii? A ja­ké to pro vás do­sud by­lo?
V mi­nu­los­ti už jsem pra­co­val na 3D ani­mo­va­ném se­ri­á­lu Spa­ce Bug ja­ko au­tor ob­ra­zo­vé­ho scé­ná­ře a po­moc­ný re­ži­sér. Im­pul­zem k prá­ci na te­le­viz­ní sé­rii by­la mo­je tou­ha tvo­řit zá­bav­ná dí­la s dra­ma­tic­ký­mi ele­men­ty, kte­ré vy­kres­lí vý­voj po­stav. To­ho v re­kla­mách a krát­kých ko­me­di­ích ne­do­sáh­ne­te.

Když jsem se do­stal k tvor­bě té­to ani­me sé­rie, uká­za­lo se to ja­ko ohrom­né množ­ství prá­ce. Ny­ní mám ale ra­dost, že se dra­ma, na kte­rém všich­ni tak tvr­dě pra­co­va­li, do­sta­lo me­zi di­vá­ky.

Ja­ké to by­lo pra­co­vat na scé­ná­ři s Ko­no­mo­tem Ka­zu­jou?
Abych to upřes­nil, já jsem kres­lil ná­vrhy po­stav. Po­té jsem je pře­dal Ko­no­mo­to­vi a on pro mě na­psal scé­nář.

Měl jsem ne­u­r­či­té ná­pa­dy např. tře­ba na ři­di­če ta­xi, ale Ko­no­mo­to byl tím, kdo při­ve­dl po­sta­vy k ži­vo­tu a vy­tvo­řil dě­jo­vé lin­ky. V je­ho pří­bě­hu se pro­lí­na­jí iro­nic­ké a zá­bav­né ele­men­ty ko­me­die s po­hle­dem na od­vrá­ce­nou stra­nou spo­leč­nos­ti. Smy­sl pro kon­trast je ve­li­ce vy­tří­be­ný a lí­bí se mi tón ce­lé­ho pří­bě­hu. Struk­tu­ra vy­prá­vě­ní, peč­li­vé ná­zna­ky, vy­ob­ra­ze­ní cha­rak­te­rů po­stav… Kaž­dý de­tail je pod­le mě do­ko­na­lý. Vždy, když jsem če­tl no­vý scé­nář, byl jsem do­ja­tý.

Tě­šil jsem se, že adap­ta­ce pří­bě­hu do ani­me ho ješ­tě ví­ce vy­zdvih­ne. Zá­ro­veň jsem ale cí­til tlak, abych ne­sní­žil je­ho pů­vab.

Kdy jste se roz­ho­dl po­u­žít mís­to li­dí ja­ko hlav­ní po­sta­vy zví­řa­ta?
Už od úpl­né­ho za­čát­ku jsme by­li roz­hod­nu­tí po­u­žít zví­řa­ta. Chtě­li jsme vy­prá­vět re­a­lis­tic­ký pří­běh o lid­ských osu­dech za po­mo­ci roz­to­mi­lých zví­ře­cích vi­zu­á­lů. Když má ná­roč­ný pří­běh očím la­ho­dí­cí vzhled, zmírňuje to po­chmur­nost a po­má­há to roz­ší­řit je­ho zá­běr. By­li jsme pře­svěd­če­ni, že v ne­sho­dě na­vo­ze­né kon­tras­tem bu­de pří­běh lá­ka­věj­ší.

Do ja­ké mí­ry po­va­žu­je­te Odd Ta­xi pří­běh o od­ha­lo­vá­ní zá­had? A na­ko­lik je to pří­běh o lid­ském dra­ma­tu?
Růz­né ná­zna­ky pro­stu­pu­jí ce­lý pří­běh a ta­jem­ství se bu­dou v sé­rii ob­je­vo­vat až do úpl­né­ho kon­ce. Dá se te­dy říct, že jsou zá­had­né ele­men­ty v sé­rii ve­li­ce sil­ným prv­kem. Ve chví­li, kdy se ta­jem­ství roz­plé­ta­jí, mů­že­me spat­řit sku­teč­nou sí­lu po­stav a z ní pra­me­ní­cí dra­ma, tak­že si mys­lím, že jsou v se­ri­á­lu oba prv­ky za­stou­pe­né stej­nou mě­rou.

Odd Ta­xi se pyš­ní za­jí­ma­vým hla­so­vým ob­sa­ze­ním, na­pří­klad Hana­e­ho Na­cuk­i­ho v ro­li 41le­té­ho cy­nic­ké­ho mu­že ne­bo se­sta­vu ba­vi­čů z ta­len­to­vé agen­tu­ry Jo­ši­mo­to Kógjó. Co vás ved­lo k to­mu­to vý­bě­ru a proč jste se roz­hod­li na­hrá­vat zvu­ko­vou sto­pu ješ­tě před sa­mot­nou pra­cí na ani­ma­ci?
Odo­ka­wa je ten typ po­sta­vy, kte­rá si­ce do­spě­je, ale za­cho­vá si dět­ské srd­ce. Abych byl upřím­ný, ne­chtěl jsem vy­tvo­řit ty­pic­ké­ho mu­že ve střed­ních le­tech s ne­vr­lým a upja­tým po­sto­jem. Chtěl jsem vy­já­d­řit je­ho vnitř­ní mla­dost a čis­to­tu je­ho srd­ce. Hana­e­ho Odo­ka­wa před­sta­vu­je po­sta­vu ja­ko mu­že ve střed­ních le­tech, z ně­hož ne­pře­stá­vá sá­lat je­ho klid­ná a roz­váž­ná po­va­ha.

Má si­ce i chlad­nou strán­ku, ale je­ho vtip­né po­znám­ky a kon­ver­za­ce uka­zu­jí je­ho mla­dost. Ne­ní to star­ší muž, kte­rý už se vzdal ně­kte­rých strá­nek ži­vo­ta. Mám po­cit, že Hana­e­ho pro­jev má ve svém hla­se ener­gii a sí­lu. Lí­bí se mi, jak to Odo­ka­wo­vi se­dí.

Ko­me­di­ál­ní kon­ver­za­ce a slov­ní vý­mě­ny jsou ta­ké ve­li­ce dů­le­ži­tou sou­čás­tí ani­me, pro­to jsem chtěl za­po­jit pro­fe­si­o­nál­ní ko­mi­ky. A ten stej­ný dů­vod jsme mě­li ta­ké pro na­tá­če­ní zvu­ko­vé sto­py před sa­mot­nou ani­ma­cí. Abychom do­sáh­li re­ál­nos­ti si­tu­a­cí bě­hem kon­ver­za­cí, na­tá­če­li jsme nejdří­ve hla­so­vé zá­zna­my a až po­tom jsme k nim při­pra­vo­va­li vhod­ný ob­raz.

Účast­nil jste se ta­ké na­tá­če­ní vi­deo­kli­pu pro úvod­ní zněl­ku, kte­rý je čás­teč­ně ani­mo­va­ný a čás­teč­ně hra­ný ži­vý­mi lid­mi. Proč jste se roz­hod­li pro ten­to styl a ja­ké z to­ho ply­nu­ly vý­zvy?
O vi­deo se sta­ral ji­ný re­ži­sér ze spo­leč­nos­ti P.I.C.S. Když se mi do­ne­sl ná­pad syn­chro­ni­zo­vat vi­deo se scé­na­mi z ani­me spo­lu se za­po­je­ním dal­ších hra­vých ide­jí pro vy­lep­še­ní zá­žit­ku di­vá­ků, ře­kl jsem si, že je to za­jí­ma­vá myš­len­ka. Pro­to jsem se na­bí­dl, že po­můžu s pro­duk­cí ani­mo­va­ných čás­tí.

Kdo je va­ší nej­vět­ší in­spi­ra­cí v ob­las­ti ani­ma­ce?
Jsem ovliv­něn stu­di­em Ghi­bli a pra­cí Ko­na Sa­to­ši­ho.

Je ně­co, na co by se di­vá­ci mě­li v se­ri­á­lu do bu­douc­na tě­šit?
V dru­hé čás­ti ani­me se na­pě­tí stupňuje a ob­je­vu­je se mno­ho je­di­neč­ných po­stav. Dů­le­ži­tou ro­li (a ne zrov­na v dob­rém) se­hra­jí Do­bu a kon­ku­renč­ní Ja­nův gang, ší­le­ný Ta­na­ka, kte­rý jde po Odo­ka­wo­vi, a stre­a­mer Ka­ba­sa­wa, kte­rý vy­vo­lá­vá on­li­ne dra­ma. Dou­fám, že se za­mě­ří­te na vel­ké fi­ná­le, ve kte­rém se dě­jo­vé lin­ky jed­not­li­vých po­stav pro­tnou v je­den ce­lek. A snad si udr­ží­me va­ši pří­zeň až do kon­ce.

zdroj:   ANN
Hy-phen-a-tion