Animovaný film Ongaku zkraje příštího roku

Ve stře­du 28. srp­na do­šlo ke zve­řej­ně­ní prv­ní pl­no­hod­not­né upou­táv­ky k nad­chá­ze­jí­cí­mu ani­mo­va­né­mu fil­mu s ná­zvem On­ga­ku, za nímž sto­jí Iwai­sa­wa Ken­dži, re­ži­sér i ani­má­tor v jed­né oso­bě. Sní­mek bu­de dlou­hý 71 mi­nut a je­ho uve­de­ní do kin se plá­nu­je v led­nu příští­ho roku – ki­na, kte­rá již ny­ní sní­mek po­tvr­di­la jsou Šin­džu­ku Musa­ši­no-kan a Na­go­ja Ci­ne­ma Skho­le. Lo­ni v létě byl na služ­bě Ma­ku­a­ke spuš­těn pro­jekt ve­řej­né­ho fi­nan­co­vá­ní, je­hož cí­lem by­lo vy­brat do­sta­tek pro­střed­ků na uspí­še­ní pro­duk­ce. Cí­lem by­lo vy­brat ale­spoň tři a půl mi­li­o­nu je­nů, což se po­ved­lo, vý­sled­ná část­ka vy­špl­ha­la až na 4 129 000 je­nů.

Iwai­sa­wa Ken­dži stu­do­val pod ve­de­ním fil­mo­vé­ho re­ži­sé­ra Išii­ho Te­rua. V ro­ce 2008 do­kon­čil svůj krát­ký ani­mo­va­ný film Fu­ku­rai­ma­či, Tun­nel rodži no oto­ko, po kte­rém ná­sle­do­va­lo ně­ko­lik dal­ších krát­kých ne­zá­vis­lých fil­mů. V ro­ce 2012 byl oslo­ven s na­bíd­kou sou­čas­né­ho fil­mu On­ga­ku, kte­rou při­jal. Spo­leč­ně s pro­du­cen­tem sním­ku Ma­cu­em Tecu­a­kim se však tvor­bu roz­hod­li po­jmout z ji­né­ho úhlu, než ja­kým bý­vá zvy­kem. Ce­lo­ve­čer­ní film te­dy vzni­kal spí­še ja­ko ne­zá­vis­lá pro­duk­ce o ně­ko­li­ka má­lo li­dech s Iwai­sa­wou v sa­mot­ném stře­du vše­ho dě­ní. Re­ži­sér se po­sta­ral o scé­nář, ob­ra­zo­vý scé­nář, ani­ma­ci i vý­pra­vu. Vý­sled­né dí­lo se­stá­vá z ví­ce než 40 000 ani­mač­ních kre­seb, při­čemž sám Iwai­sa­wa na­kres­lil ví­ce než po­lo­vi­nu. Pro­duk­ce te­dy tr­va­la přes sedm let.

V hlav­ní ro­li se před­sta­ví Saka­mo­to Šin­taró, ky­ta­ris­ta a zpě­vák ka­pe­ly Ju­ra­ju­ra te­i­ko­ku. V dal­ších ro­lích jej do­pro­vo­dí Ko­mai Ren, Ma­e­no To­mo­ja, Se­ri­za­wa Ta­te­to, Hi­raiwa Ka­mi a Ta­ke­aka Na­o­to. Ve­d­le Ma­cu­e­ho sní­mek pro­du­ku­jí i Kúron Džó a Sa­ko­da Aki­hi­ro. O dis­tri­buci se po­sta­rá spo­leč­nost Rock’n’Roll Moun­ta­in s po­mo­cí ARC Films

On­ga­ku vy­chá­zí z před­lo­hy kres­lí­ře Óha­ši­ho Hi­ro­juki­ho, zná­mé­ho jmé­na na po­li ne­zá­vis­lé man­gy. V ro­ce 2005 za­čal na vlast­ní ná­kla­dy pu­b­li­ko­vat ča­so­pis Na­zo-man­ga sa­ku­hin­šú. V ro­ce 2007 po­pr­vé pu­b­li­ko­val své dí­lo v ko­merč­ním ča­so­pi­se. Ten­to film adap­tu­je jed­nosvaz­ko­vý pří­běh On­ga­ku to man­ga, kte­rý vy­šel v ro­ce 2009 u na­kla­da­tel­ství Óta šup­pan. Ti­tul sle­du­je par­tu stře­do­škol­ských de­lik­ven­tů, kte­ří se zni­če­ho­nic roz­hod­nou za­lo­žit rocko­vou ka­pe­lu a vy­stou­pit na blí­ží­cím se ven­kov­ním hu­deb­ním fes­ti­va­lu. Aby ve své ani­ma­ci Iwai­sa­wa vy­sti­hl ži­vost a ne­před­ví­da­tel­nost lid­ské­ho po­hy­bu, roz­ho­dl se v roz­sáh­lé mí­ře vy­u­žít ro­to­sko­pii. Upou­táv­ka nám dá­vá v krát­kos­ti na­hléd­nout i na vy­vr­cho­le­ní fil­mu, je­hož ži­vel­nou ener­gii do­ko­na­le vy­zdvi­hu­jí Iwai­sa­wo­vy su­ro­vé kres­by.

Hy-phen-a-tion