Japonský institut Jano Research specializující se na marketingové výzkumy všeho druhu přinesl i letos komerční studii věnující se otaku průmyslu a japonské komunitě. Podívejme se na některé její zajímavé části, které byly uvolněny do médií (kompletní studie je k zakoupení za 120 000 jenů).
V rámci výzkumu s názvem Cool Japan Market / Otaku Market in Japan 2014 bylo mimo jiné dotazováno 18 000 fyzických osob ve věku od 15 do 69 let. Bylo zjištěno, že 23 % z těchto respondentů se považuje za otaku, nebo má za to, že je za otaku považují jiní. 33 % z nich je (nebo bylo v minulosti) v manželském svazku, 13 % má aktuálně partnera, 19 % jich mělo partnera v minulosti a zbývajících 35 % ještě nemělo vážný vztah.
Další část studie se věnuje současným trendům v otaku subkultuře, přičemž vychází z objemu peněz, které byly za letošní rok ve sledovaných kategoriích utraceny. Pozornost je při tom věnována i nárůstům a poklesům tržeb v těchto kategoriích oproti loňskému roku. Na to, jak si letos vedla vybraná odvětví otaku průmyslu, se můžete podívat v následující tabulce. Sečtením níže uvedených částek se dostaneme na 62,7 miliard korun, jež by stačily na pokrytí bezmála dvou třetin plánovaného schodku státního rozpočtu České republiky na rok 2015.
kategorie | celkem utraceno | nárůst/pokles |
---|---|---|
idoly (2D i 3D) | 86,3 mld. jenů (16,1 mld. Kč) | nárůst o 19,9 % |
dódžinši | 73,2 mld. jenů (13,7 mld. Kč) | nárůst o 2,2 % |
cosplay | 42,3 mld. jenů (7,9 mld. Kč) | nárůst o 1 % |
figurky | 31,1 mld. jenů (5,8 mld. Kč) | pokles o 0,2 % |
plastikové modely | 25,4 mld. jenů (4,7 mld. Kč) | nárůst o 2,2 % |
Boys Love | 21,4 mld. jenů (4 mld. Kč) | pokles o 0,5 % |
eroge a nukige | 18,8 mld. jenů (3,5 mld. Kč) | pokles o 5,1 % |
renai a otome hry | 13 mld. jenů (2,4 mld. Kč) | nárůst o 10,2 % |
modely vláčků | 8,8 mld. jenů (1,6 mld. Kč) | nárůst o 1,1 % |
Vocaloidi | 8,7 mld. jenů (1,6 mld. Kč) | nárůst o 19,2 % |
modely zbraní | 8 mld. jenů (1,4 mld. Kč) | nárůst o 23,1 % |