Není žádným tajemstvím, že Microsoftu se v oblasti mobilních zařízení dlouhodobě nedaří. Na poli chytrých telefonů jej dávno převálcoval jak Apple se svými iPhony, tak operační systém Android od Googlu. Windows Phone si v globálním podílu na trhu sice drží třetí místo a na některých evropských trzích dokonce slaví dílčí úspěchy, nicméně tento stav je na hony vzdálený někdejší dominanci dnes již nevyvíjeného systému Windows Mobile. Ještě horší pozici má redmondský gigant na poli tabletů. V době, kdy byl trh již nasycen iPady a androidími tablety, začal Microsoft lákat na poněkud předražená zařízení se značně osekaným systémem Windows RT. Teprve až v průběhu loňského roku se na trh začaly pořádně dostávat tablety s plnohodnotným systémem a za přijatelné ceny. To je také důvod, proč tržní podíl Windows tabletů v USA činí zanedbatelná 2 %. Je tedy s podivem, že právě v Japonsku, jehož národ je dobře známý svým vřelým vztahem k produktům s nakousnutým jablkem v logu, si tablety s Windows aktuálně ukusují z podílového koláče jinde nevídaných 15 %. Přitom ještě před rokem se jednalo o slabá 3 %.
Příčina tohoto nárůstu se s největší pravděpodobností jmenuje Kantai Collection. V dubnu tomu bude rok, co tato webová hra s moefikovanými japonskými loděmi z 2. světové války spustila v Japonsku fenomén, do kterého je v současnosti zapojeno více než 1,7 milionu registrovaných hráčů. A většina z nich chce pochopitelně mít ke svým kanmusu přístup kdykoliv a kdekoliv. To je však u smartphonů či tabletů s iOS nebo Androidem problém. Hraní KanColle totiž vyžaduje internetový prohlížeč podporující Flash a především nastavitelnou vyrovnávací paměť. Mobilní prohlížeče pro iOS/Andorid nedisponují dostatečnou kapacitou této paměti, takže si při hraní stahují potřebná data znovu a znovu, což však zbytečně zatěžuje už tak těžce zkoušené servery. Zákaz mobilních zařízení je tedy v Kantai Collection jedním z pravidel, jehož porušování vede k zabanování herního účtu. Jako nejjednodušší řešení se nabízí tablet s Windows, a tedy i s plnohodnotným internetovým prohlížečem. Z prodejního boomu těchto zařízení zatím nejvíce profituje společnost Lenovo, jejíž osmipalcový Miix2 se za poslední tři měsíce stal v Japonsku nejprodávanějším Windows tabletem. V některých případech poptávka po něm dokonce převyšuje nabídku a Lenovo tak stahuje do Japonska zařízení z ostatních trhů.
Z DMM.com, které Kantai Collection pro Kadokawu provozuje, ani z japonského Microsoftu se k tomuto předpokladu zatím nikdo nevyjádřil. Je však pochopitelné, že v Microsoftu nemají mnoho důvodů k radosti a vychloubání, pokud jediným důvodem dobré prodejnosti tabletů s jejich OS na alespoň jednom trhu je existence Kongó, Akagi, Šimakaze, Kitakami a dalších kanmusu.