Jak Mijazaki ovlivnil i Stevena Spielberga

Ste­ven Spiel­berg, kte­rý se osob­ně zú­čast­nil ja­pon­ské pre­mi­é­ry své­ho nej­no­věj­ší­ho fil­mu Rea­dy Pla­yer One, se po­té se­tkal s ja­pon­ský­mi stu­den­ty fil­mu a pří­buz­ných obo­rů. Spiel­ber­gův film je pod­le fo­to­gra­fií, kte­ré se pro­za­tím ob­je­vi­ly na sí­ti, pl­ný od­ka­zů na nej­růz­něj­ší kul­tov­ní fil­my a se­ri­á­ly. Z ani­me se v něm ob­je­vu­jí Me­cha­go­d­zil­la, RX-78-2 Gun­dam a slav­ná mo­tor­ka z fil­mu Aki­ra.

Ame­ric­ký re­ži­sér ta­ké fu­tu­ris­tic­ký mo­to­cy­kl zmí­nil ja­ko svou nej­ob­lí­be­něj­ší ja­pon­skou „po­sta­vu“. „Mi­lu­ji ten stroj,“ ře­kl do­slo­va. Po­tom při­znal, že na dru­hém mís­tě je pro něj Me­cha­go­d­zil­la. Na ja­pon­ských fil­mo­vých tvůr­cích nej­víc ob­di­vu­je je­jich kre­a­ti­vi­tu, spe­ci­ál­ně pak Mi­ja­za­ki­ho fan­task­ní svě­ty a je­ho vy­pra­věč­ské schop­nos­ti. Pod­le Spiel­ber­ga je Sen to Či­hi­ro no Ka­mi­ka­ku­ši (Ces­ta do fan­ta­zie) je­den z nej­lep­ších ani­mo­va­ných fil­mů všech dob, prav­dě­po­dob­ně lep­ší než kte­rý­ko­liv z Disney­ho fil­mů!

Spiel­berg po­kra­čo­val: „Mu­sel jsem se s ním (Mi­ja­za­kim) po­tkat. Vzal jsem dce­ru do To­kia a před je­de­nác­ti ne­bo dva­nác­ti le­ty jsem se s ním se­tkal. Ba­vi­li jsme se o tom, co vzni­ká ja­ko prv­ní – pří­běh, ne­bo po­sta­vy. A on mi ře­kl, že pří­běh jsou po­sta­vy. Pro ně­ho jsou po­sta­vy pří­běh.“ V Mi­ja­za­ki­ho fil­mech totiž ne­ní nej­dů­le­ži­těj­ší zá­plet­ka, ale cen­t­rál­ním mo­ti­vem jsou po­sta­vy a je­jich roz­voj. Pro­to se pak fil­my stá­va­jí vel­mi osob­ní a di­vák pří­běhy hlav­ních hr­di­nů pro­ží­vá in­ten­ziv­ně­ji. Po­dob­ný pří­stup se ob­je­vu­je i ve Spiel­ber­go­vých po­sled­ních fil­mech, což mů­že být způ­so­be­no prá­vě se­tká­ním s je­ho slav­ným ja­pon­ským pro­tějš­kem.

Ce­lý roz­ho­vor si mů­že­te pře­číst zde.

Hy-phen-a-tion