Jak nám Toyota przní Miku

Žijeme v době tržního hospodářství se všemi pozitivy i negativy s tím spojenými. S lepším systémem prozatím nikdo nepřišel a snad jen kromě KLDR si to všichni uvědomují. K tomuto systému postaveném na poptávce a nabídce čím dál neodmyslitelněji patří reklama. Ani otaku průmysl přirozeně není žádnou výjimkou. Zcela běžně se setkáváme i s reklamou vloženou přímo do anime nebo mangy. Ať se už jedná o nejrůznější přesmyčky v názvech výrobků a služeb, obecně známé designy či o zcela okázalou reklamu, jakou nedávno předvedla například japonská automobilka Subaru.

Aby těch otaku automobilek nebylo málo, tak v Toyotě si naneštěstí všimli mezinárodně rostoucí popularity Vocaloida 01, Hatsune Miku. A z nějakého záhadného důvodu dostali nápad nakoupit na ni práva a použít Miku jako reklamu pro svoji novou Corollu. To by samo o sobě asi nebylo tak hrozné a pokud by se zaměřili výhradně na japonský trh, tak věřím tomu, že by dost možná slavili úspěch. Jenomže v Toyotě si řekli „NE. Půjdeme s tím na trh v USA!“. Těžko říct proč, snad k tomuto rozhodnutí přispěl v té době se blížící koncert Mikupolis na Anime Expo v Los Angeles. Ale ani to by ještě nebylo úplně nejhorší, pokud by tuto reklamní kampaň pojali s pověstnou japonskou precizností. Ale v marketingu Toyoty si znovu řekli „NE. Když jiný trh, tak mu přizpůsobíme i Miku!“. A od  té doby se traduje marketingový fail s Hatsune Miku v hlavní roli, do kterého automobilka bohužel zabředává čím dál více.

Takto vypadal jejich úplně první výtvor v této kampani. Upřímně řečeno mi připomíná spíše pozvánku na travesti show. Na internetu se samozřejmě zvedla citelná vlna otaku nevole, kterou v Toyotě očividně zaregistrovali, neboť nedlouho poté přišli s novou verzí…

Ano, je to o něco méně příšerné, ale stále dosti strašné. Proč Miku vůbec měnili? Proč ji nemohli nechat tak, jak ji všichni známe? Protože v Americe podle nich chápou 2D postavy jedině v jakémsi Disney stylu? Meh.

A jako zatím poslední třešničku na dortu v podání Toyoty tady máme slabomyslný reklamní spot, ze kterého snaha být co možná nejvíce americký opět odkapává v každičké jeho vteřině.

Přímo se naskýtá otázka, co přesně si v Toyotě od této kampaně slibují. Pokud si myslí, že otaku/fanoušci Hatsune Miku v USA (nebo kdekoliv jinde) si díky této její karikatuře začnou kupovat vozy Toyota, tak podle mého šlápli vedle. I kdyby k tomu nakrásně došlo, tak tento segment je natolik zanedbatelný, že cílení na něj se ve výsledku prostě nemůže vyplatit. Pokud se domnívají, že Miku je již natolik známá a oblíbená, že si začnou více kupovat Corolly i lidé bez zájmu o otaku kulturu, tak jsou vedle snad ještě více.

A co si o tom myslíte vy?

Zanechte komentář